انواع پکیج و نکات کاربردی در انتخاب نوع مناسب آن

انواع پکیج

پکیج چیست ؟

پکیج دستگاهی‌ست که جایگزین موتورخانه‌های قدیمی است و همزمان قادر به تأمین سیستم گرمایش منزل ( آب گرم شوفاژ ) و آب گرم مصرفی برای هریک از واحدهای آپارتمان و منزل می‌باشد. اگرچه هنوز در برخی از نقاط کشور از سیستم‌های قدیمی مثل بخاری و آبگرمکن نفتی یا گازی استفاده می‌شود؛ اما با فراگیر شدن شبکه گاز در اکثر نقاط کشور استفاده از سیستم‌های جدید تا حدی زیادی جایگزین شده‌اند. در این میان استفاده از پکیج‌ها بدلیل راحتی نصب، بازدهی انرژی بیشتر، مصرف سوخت کمتر، حذف لوله‌کشی‌های گسترده در ساختمان و نیز مستقل شدن هر یک از واحدها از نظر گرمایش و آب گرم رایج‌تر می‌باشد. اگر به این مطلب نیاز دارید با ما در مسکن هدیش همراه باشید.

انواع پکیج‌ از نظر نصب و نحوه قرار گرفتن در هر واحد به دو نوع تقسیم می‌شوند:

پکیج دیواری و پکیج زمینی

همچنین از نظر نوع سوخت مصرفی نیز به چهار نوع تقسیم می‌شوند:

پکیج گازوئیل‌سوز

پکیج گازسوز

پکیج دوگانه‌سوز

پکیج برقی

از بین این موارد پکیج‌های گازوئیل‌سوز و دوگانه‌سوز از نوع زمینی هستند و فقط قابلیت نصب در موتورخانه یا انباری خارج از واحد مسکونی دارند. و موارد استفاده آنها عمدتا ویلاها و ساختمان‌های یک طبقه و بزرگ است. همچنین پکیج‌های گازسوز و برقی قابلیت نصب زمینی و دیواری دارند و بدون صدا می‌باشند.

انواع پکیج

مزایای استفاده از پکیج شوفاژ دیواری گازی

اشغال فضای کم

راحتی در مراحل نصب و راه‌اندازی، سرویس و نگهداری

در دسترس بودن و امکان کنترل سیستم در داخل ساختمان

ایمنی بالا بدلیل وجود سنسورهای آب گرم و دود

تنظیم دمای دلخواه

کارکرد آرام و بدون سر و صدا

مصرف سوخت کمتر، راندمان احتراق و تبادل حرارت بالا و نهایتا صرفه‌جویی و کاهش هزینه گاز مصرفی

استقلال کامل هر یک از واحدهای مسکونی

معایب پکیج شوفاژ دیواری گازی

هر دستگاهی در مقابل مزایای کاربردی ممکن است معایبی نیز داشته باشد. این دستگاه نیز از این قاعده مستثنی نیست. از معایب پکیج دیواری گازی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

اشغال فضای داخل واحد ( البته تا حدی کم است که می‌توان از آن فاکتور گرفت )

کارایی کمتر در متراژهای بالا و بزرگ

عمر کمتر این نوع پکیج‌ها نسبت به پکیج‌های زمینی و موتورخانه

نکات مهم برای انتخاب پکیج دیواری گازی:

سطح زیربنای ساختمان

مقدار آب گرم مورد نیاز

نحوه اجرای دودکش ساختمان، اینکه مسیر افقی دارد یا به صورت عمودی تا بام است.

تامین کردن اکسیژن مورد نیاز برای احتراق سوخت مصرفی پکیج

طبق مقررات ملی ساختمان حداقل متراژ مجاز برای نصب پکیج دیواری گازی در واحدهای آپارتمانی، ۶۴ متر می‌باشد. در غیر این‌صورت قرار دادن دریچه تامین هوای تازه جهت احتراق مناسب در محل نصب پکیج ضروری‌ست.

محل نصب پکیج دیواری گازی:

فاصله‌ی دستگاه با دیوار روبرو حداقل یک متر باشد

بالای اجاق‌گاز و سایر وسایل گرمازا نباشد

فاصله از کف زمین تا زیر پکیج حداقل ۱۲۰ سانتی‌متر باشد

حداقل فاصله با دیوار یا کابینت کناری از هر طرف ۱۵ سانتی‌متر باشد

فاصله عمودی از کلاهک دودکش پکیج تا دریچه دودکش باید حداقل ۳۰ سانتی‎متر باشد

هرچقدر که بتوان دستگاه را نسبت به دریچه دودکش پایین تر نصب کرد بهتر است. چراکه زیاد شدن فاصله پکیج نسبت به دریچه، باعث زیاد شدن مکش دستگاه می شود

پکیج شوفاژ فن‌دار

این نوع پکیج در شرایطی استفاده می‌شود که پکیج در فضای باز مانند بالکن و پاسیو نصب شده باشد؛ یا بخشی (بیش از سی متر) از مسیر دودکش بصورت افقی باشد.

پکیج شوفاژ دو مبدله

این پکیج‌ها بدلیل دارا بودن دو مبدل برای سیستم گرمایش رادیاتورها و تامین آب گرم مصرفی جریان آبی پیوسته دارند. این امر باعث کاهش رسوب در مبدل و تأمین آب گرم بیشتر می‌گردد. این پکیج در شرایطی استفاده می‌شود که زیر بنای ساختمان بیشتر از ۱۲۰ متر باشد و یا درجه سختی آب بدیل وجود املاح، زیاد باشد.

محاسبه تقریبی ظرفیت پکیج از فرمول زیر بدست می‌آید:

متراژ واحد مسکونی در ۱۵۰ کیلوکالری

متراژ واحدهای اداری در ۱۰۰ کیلوکالری ( بدلیل مصرف آب گرم کمتر نسبت به واحدهای مسکونی )

با این تفاسیر می‌توان دو واحد اداری که مصرف آب گرم کمی دارند را با یک پکیج با قدرت گرمایش متناسب با متراژ واحدها راه انداخت. اگر قدرت گرمایش پکیج متناسب با متراژ واحد

استفاده از یک پکیج گرمایشی برای دو واحد اداری که مصرف آب گرم چندانی ندارند در صورت متناسب بودن قدرت گرمایش پکیج با متراژ واحدهای مذکور و رعایت برخی تمهیدات فنی قابل انجام است . اما در خصوص واحدهای مسکونی با توجه به محدودیت تامین آبگرم در پکیج ها و نیز امکان مصرف آبگرم همزمان در دو واحد مسکونی ، نصب یک پکیج گرمایشی برای دو واحد مسکونی هرچند متراژ کمی داشته باشند مناسب نیست.

بعضی از مدل‌های پکیج گرمایشی، به سیستم حفاظت در برابر یخ‌زدگی مجهز می‌باشند. اگر می‌خواهید این سیتسم فعال باشد باید به سه نکتته توجه نمائید. اولاً پکیج باید به برق متصل باشد، دوم فشار آب داخل پکیج حداقل یک اتمسفر باشد و سوم اینکه پکیج به گاز نیز متصل باشد. این پکیج‌ها قابلیت نصب در فضای باز و بیرون از آپارتمان را نیز دارند.

چگونگی عملکرد پکیج در فصول مختلف

همانطور که می‌دانید در فصل‌های سرد پکیج علاوه بر تامین آب گرم مصرفی باید بتواند آب رادیاتور و مدارهای گرمایشی را نیز تأمین نماید. اما در فصل تابستان وظیفه پکیج فقط تأمین آب گرم مصرفی و بهداشتی است. یعنی هر زمان که به آب گرم نیاز باشد پکیج به صورت اتوماتیک مشعل را روشن می‌کند و همزمان با قطع مصرف آب مشعل پکیج خاموش می‌شود. این پروسه توسط برد الکترونیک روا انواع پکیج کنترل می‌شود.

انواع پکیج

نکات مناسب برای خرید انواع پکیج

تیم مسکن هدیش توصیه می‌کند جهت خرید پکیج مناسب به نکات زیر حتما توجه نمائید.

انتخاب مناسب با نیاز

حتما دقت کنید پکیج خود را متناسب با فضای ساختمان خود خریداری نمائید. برای بنای ۱۵۰ متر انواع پکیج با توان مناسب ۲۶ کیلو وات می‌باشد

همچنین زیر بنای ۲۴۰ تا ۴۰۰ متر توان پکیج ۳۵ کیلوواتی را می‌طلبد.

توجه به مبدل حرارتی

در صورتی که گرمایش ساختمان از کف باشد بهتر است از پکیج کندانسیک استفاده شود تا مصرف گاز کمتر شود.

آب گرم مصرفی

برای خرید پکیج به آب مصرفی مورد نیاز خود توجه کنید اگر زیاد است از پکیج‌های مخزن‌دار یا پکیج با قدرت حرارت بالاتر از ۳۱ کیلووات استفاده کنید.

مبدل های پکیج

امروزه به دلیل املاح زیاد اب در ایران علی الخصوص شهرهایی مانند قم و یزد استفاده از انواع پکیج های دو مبدله خیلی بهتر است. پکیج های تک مبدله پس از چند سال رسوب می گیرند و بازده آنها پایین می آیند.

پکیج دیواری یا زمینی

 

چنانچه ظرفیت حرارتی زیادی از پکیج انتظار دارید ( معمولا برای آپارتمان های با بیش از ۳۰۰ متر مربع ) بهتر است از پکیج های زمینی استفاده کنید. در هر صورت اولویت با پکیج های دیواری می باشد چرا که بسیار کم مصرف تر و دارای عمر طولانی تری نسبت به پکیج های زمینی و پکیج های مخزن دار هستند.

خطای نمایی پکیج

انواع پکیج هایی که طراحی شده اند دارای سیستم عیب یاب اتوماتیک با کد می باشند. حسن این قابلیت در عیب یابی سریع حتی توسط کاربر معمولی می باشد.چنین پکیجی  دارای عیب یاب مجهز به سنسورهای کنترل عملکرد است. خطاهای عملکرد را بصورت کدهای مشخص در مانیتور پکیج نمایش می دهد و کاربر یا سرویسکار با مراجعه به دفترچه راهنمایی پکیج متوجه نوع عیب می گردد.

خدمات پس از فروش

پکیج را از شرکتی خریداری کنید که دارای اعتبار و حسن شهرت بوده و توان خدمات پس از فروش حرفه ای را داشته باشد. همچنین کارخانه سازنده پکیج توان پشتیبانی بلند مدت از قطعات پکیج های تولیدی خود را داشته باشد.

پکیج های خوب دارای گارانتی ۲ تا ۳ سال هستند. بهترین پکیج های خارجی موجود در ایران مربوط به شرکت های ایتالیایی می باشد. مع الوصف امروزه شرکت های داخلی، توانمندی قابل قبولی برای ساخت و حتی صادرات پکیج پیدا کرده اند.

با توجه به توضیحات ارائه شده اگر شما قصد خرید آپارتمان در اندیشه را دارید به راحتی میتوانید از واحد های پکیج دار نوع پکیج و نحوه عملکرد آن را تشخیص دهید و بهترین آن را انتخاب کنید.

 

اشتراک گذاری این مطلب در:

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور