تفاوت مسکن مهر با مسکن ملی و مزایای آن نسبت به مسکن مهر

مسکن-ملی

مسکن ملی

طی سال‌های اخیر به دلیل شرایط سیاسی و تورمی که در ادامه آن به وجود آمد وضعیت اقتصادی تغییر کرد و این تغییر و تورم سرمایه ها را به سمت خرید ملک سوق داد.این در حالی بود که علاوه بر افزایش قیمت آپارتمان هایی با متراژ کوچک، املاک کلنگی نیز با افزایش قیمت روبرو شد. در کنار این افزایش، قیمت زمین نیز که بیشترین سهم در تعیین قیمت املاک را به خود اختصاص داده است با شیب تند بالا رفت.دولت نهم با در نظر گرفتن این شرایط طرح مسکن مهر را ارائه و با هدف واگذاری ملک بدون قیمت زمین به متقاضیان آغاز کرد. مسکن هدیش در ادامه قصد دارد اطلاعات شما را راجع به مسکن ملی و تفاوت آن با مسکن مهر افزایش دهد.

جایگزینی مسکن ملی با مسکن مهر و اصلاح نواقص

دولت یازدهم بعد از روی کار آمدن تلاش کرد تا این طرحی که پر از نقص بود را به سرانجام برساند،اما اجرای طرحی ناقص با مشکلات زیاد، هزینه و انرژی فراوانی از بخش‌های درگیر دولتی و خصوصی با آن را هدر داد.

در کنار تکمیل طرح مسکن مهر، حسن روحانی رئیس دولت یازدهم با گزارشاتی که از رکود در بخش مسکن دریافت می‌کرد تصمیم گرفت سیاست تحریک تقاضا و افزایش عرضه را اجرا کند و طرح عظیم اقدام ملی مسکن را ارائه داد.

مسکن-ملی-3

تعداد واحدهای مسکونی در مسکن ملی چندتاست؟

در طرح «اقدام ملی برای مسکن» علاوه بر اینکه ۵۰۰ هزار واحد ناتمام مسکن مهر قرار است تکمیل شود و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی احداث ، دولت دوازدهم، معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکن نیز احداث خواهد کرد.در واقع خود طرح، ساخت ۶۰۰ هزار واحد است.۲۰۰ هزار واحد روستایی که بزرگترین طرح ساخت مسکن روستایی محسوب می‌شود و همچنین ۴۰۰ هزار واحد شهری.

 تفاوت محل احداث مسکن ملی با مسکن مهرچیست؟

از زمانی که طرح مسکن ملی رونمایی شد، تمام جزئیات طرح مورد بررسی قرار گرفت و امکانات،تعداد واحد ها و سایر مشخصاتی که مسکن ملی باید داشته باشد تا کاملا متفاوت از مسکن مهرکه اکثر مردم نسبت به آن دافعه پیدا کرده اند،اجرا شود. دولت تلاش دارد در طرح اقدام ملی مسکن بر اساس فرمول تامین‌مالی و قدرت متقاضی سبدی از پیشنهادهای مختلف را برای خانه‌دار شدن افراد ارائه دهد.شاید مهم‌ترین تفاوت طرح اقدام ملی با مسکن مهر در همین موضوع باشد که این طرح بسته به توانایی مالی متقاضی و قدرت وی در پرداخت اقساط طراحی شده است.ساخت خانه‌های مسکن مهر برای یک گروه اجتماعی بود اما طرح اقدام ملی مسکن برای گروه‌های مختلف اجتماعی در نظر گرفته شده است تا هر فردی با هر سطح مالی بتواند در این  طرح خانه‌دار شود. برای مثال بخشی از طرح اقدام ملی مسکن به صورت «پروژه مشارکتی» تعریف شده که مخصوص کسانی است که توان پرداخت بیشتری دارند اما با دارایی فعلی خود نمی‌توانند خانه‌ای با متراژ بالا به صوررت مستقیم از بازار خریداری کنند.

مسکن-ملی-4

معایب مسکن مهر

یکی از ایرادات مهمی که مسکن مهر داشت این بود که از زمین های خارج از شهر استفاده شد که امکانات و تأسیسات زیرساختی نداشت و همین باعث شد که هزینه‌های سنگین ایجاد راه و زیرساخت‌های اصلی، امکانات رفاهی و … روی دوش دولت مانده و بودجه دولت به اتمام رسید و این طرح بدون مشتری و ناتمام رها شد.این افراد می‌توانند با مشارک در این طرح سفارش خانه خود را به انبوه‌ساز داده و خانه‌ای با متراژ بیشتر و در جایی مناسب‌تر تهیه کنند.

در این طرح، برای کسانی که قدرت پرداخت اولیه را ندارند و به عنوان دهک‌های پایین جامعه شناخته می‌شوند، شرکت در «طرح تامین زمین به صوررت ۹۹ ساله» پیشنهاد می‌شود.یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های طرح اقدام ملی مسکن با مسکن مهر در این است که در این طرح هیچ خانه‌ای بدون متقاضی ساخته نخواهد شد؛ یعنی تنها در صورتی اقدام به آماده سازی زمین و پروژه در شهری می‌شود که قبل از آن نیازسنجی شده و اگر متقاضی ثبت نام نکند اصلا خانه‌ای ساخته نخواهد شد.

در طرح اقدام ملی قرار است مساکن در درون شهرها ساخته شوند.بر اساس طرح اقدام ملی ۱۰۰ هزار واحد مسکن در بافت‌های فرسوده شهری، ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید و ۱۰۰ هزار واحد نیز در شهرهای کوچک و با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر ساخته خواهد شد.

  •  مسکن ملی چه تفاوت ظاهری با مسکن مهر دارد؟

تعداد طبقات طرح مسکن ملی در نهایت ۷ طبقه خواهد بود.در این طرح دیگر از ساختمان‌های بلند مرتبه و ۱۰ یا ۱۵ طبقه خبری نیست.

مسکن-ملی-2

 شرایط متقاضیان مسکن ملی چیست؟

  • متقاضیان مسکن ملی باید از شرایط زیر برخوردار باشند؛

۱-متأهل باشند.

۲- حداقل ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن داشته و از امکانات و تسهیلات دولتی برای خرید مسکن استفاده نکرده باشند. شرایط دریافت تسهیلات اعم از اعتبارسنجی و … را نیز داشته باشند.

۳- زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن.

۴-نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و …)

۵-توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی)

۶-امکان سپرده‌گذاری حداقل سی درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه.

۷-توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی

مسکن-ملی-۰

میزان تسهیلات متعلق به این طرح چقدراست؟

واحدهای مسکونی در طرح ملی مسکن با قیمت تمام‌شده عرضه و به متقاضیان ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود. این وام توسط بانک مسکن ارائه می‌شود.

  •  چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند؟

طرح ملی مسکن با هدف خانه دار کردن ۶ دهک جامعه طراحی و در حال عملیاتی شدن است. تولید مسکن برای دهک‌های یک و دو که توسط نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی صورت می‌گیرد که در این رابطه وزارت راه به میزان گسترده زمین ارائه کرده است.فقط کسانی می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کنند که فرم (ج) آن‌ها سبز باشد. براساس این فرم هر فردی می‌تواند یک‌بار از امکانات دولتی برای خانه‌دار شدن استفاده کند و کسانی که فرم (ج) آن‌ها قرمز باشد، به این معنی است که قبلاً از این امکانات استفاده کرده‌اند.همه‌ی افرادی که در صندوق پس‌انداز یکم مسکن برای دریافت تسهیلات خرید خانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نیز می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند.
پیش‌پرداخت هنگفت
دهک‌های درآمدی متوسط برای خانه‌دار شدن باید متحمل فشار مضاعف شوند یعنی ۳۰ درصد از هزینه ساخت هر واحد و در شهر‌های اطراف تهران، متقاضیان حداقل باید ۴۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان آورده داشته باشند. یعنی کسانی که اکنون مستاجر هستند باید رهن منزلی را که در آن زندگی می‌کنند برای ثبت‌نام در این طرح بپردازند و عملا این قشر برای ثبت‌نام درطرح ناکام خواهد ماند.

 

بیشتر بخوانید: خرید آپارتمان در اندیشه

بیشتر بخوانید: املاک در اندیشه

اشتراک گذاری این مطلب در:

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور