دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک

کودکان روحیه‌ای بسیار حساس و لطیف دارند. پس آرامش و امنیت آنها از اهمیت بالایی برخورداراست. چیدمان و دکوراسیون اتاق کودک بسیار مهم است زیرا کودکان دوست دارند در اتاقی بازی کنند که بر اساس علایق و سلیقه خودشان طراحی شده باشد. بنابراین سعی کنید حدالامکان رویای کودک‌تان را در اتاقش انعکاس دهید. قبل از تهیه لوازم اتاق حتما از کودک بپرسید چه چیز می‌خواهد و سلیقه‌اش چیست و بر اساس آن لوازم اتاق را تهیه نمائید.

دکوراسیون اتاق کودک یکی از گسترده‌ترین مکان‌ها در طراحی داخلی است. زیرا هر روز شاهد سبک و شیوه‌ای جدید در نوع چیدمان و تزئین دکوراسیون این اتاق‌ها هستیم. از تخت‌خواب‌های شیک گرفته تا انواع برچسب‎‌ها و صورتک‌های دیواری که همگی در ایجاد این تنوع نقش دارند. اما مدل‌هایی که از همه لحاظ خاص و منحصربفرد باشند نیازمند دقت و طراحی اصولی هستند. دکوراسیون اتاق کودک بسته به تم و زمینه‌ی آن ممکن است گران یا ارزان باشد. این تا حدودی به شما بستگی دارد که می‌خواهید تا چه حد برای این کار سرمایه کنید. اما اگر کمی خلاقیت به خرج دهید و نکات کارشناسی شده در این مطلب را رعایت کنید می‌توانید با صرف هزینه‌ای کم نیز اتاقی زیبا و خاصی داشته باشید. تیم ما در مسکن هدیش سعی کرده تا ایده‌های کاربردی و فراموش‌نشدنی را در این رابطه به شما ارائه دهد.

دکوراسیون اتاق کودک

زمانی که به طراحی داخلی اتاق کودک می‌رسید، متوجه می‌شوید استفاده از سبک مدرن و ساده همیشه جزء بهترین روش ها بوده است. مسلما وسایل اتاق کودک نقش مهمی در تعیین سبک مدرن اتاق دارد، بنابراین باید در انتخاب لوازم اتاق بخصوص مبلمان، تخت خواب و کمدها دقت زیادی بخرج دهید.

دکوری‌ها در اتاق کودک

پس از تهیه وسایل مورد نیاز اتاق کودک، مهم‌ترین نکته در طراحی دکوراسیون اتاق نحوه  چیدمان و طراحی داخلی اتاق است. بنابراین استفاده از قفسه‌های لوازم و اسباب‌بازی کودک برای نگهداری آنها همواره لازم و ضروری است.

در طراحی دکوراسیون اتاق کودک انواع دکورها را نباید از قلم انداخت. دکوری‌هایی که روی کف اتاق یا دیوار نصب می‌شوند بدون اینکه هزینه زیادی داشته باشند جذابیت رنگ‌های شاد را به زیباترین شکل وارد دکوراسیون می‌کنند. حتی یک فرش یا قالی زیبا با رنگ شاد می‌تواند یک چیدمان شیک را متحول نماید. برچسب‌ها و صورت‌های دیواری نیز برای تزئین دیوار اتاق جز راحت‌ترین و دردسترس‌ترین اشیا می‌باشند. استفاده از نکات زیر نیز به جذابیت اتاق کودک می‌افزاید.

استفاده از پرده‌های رنگ روشن

همانطور که قبلا اشاره شد تاثیر رنگ‌ها در روانشناسی قابل انکار نیست. استفاده از پرده‌های رنگارنگ در اتاق باعث شادی و روشنایی محیط می‌شود. فقط در انتخاب رنگ پرده دقت نمائید که با رنگ زمینه اتاق هماهنگ باشد. رنگ‌های روشن اصولا اتاق را تمیز و روشن نشان می‌دهند. همچنین شما می‌توانید برای کاهش نور شدید از والان و شیدی که از رنگ‌های مکمل رنگ پرده می‌باشد، بهره بگیرید.

زیباسازی سقف

می‌توانید با استفاده از وسایل درخشان و تزئینی در سقف مانند طرح ماه و ستاره یک آسمان واقعی را برای کودک تداعی کنید. تماشای آسمان برای کودک قطعا بسیار لذت‌بخش بوده و آرامش را برای او به ارمغان می‌آورد.

دکوراسیون اتاق کودک

استفاده از اسباب‌بازی کودک در دکوراسیون اتاق

استفاده از اسباب‌بازی کودک بدلیل رنگارنگ بودن و داشتن شکل و اندازه‌های مختلف، می‌تواند در تزئین اتاقش نقش کلیدی ایفا کند. زیرا هم در هزینه و هم در فضای اتاق صرفه‌جویی می‌کند. فقط باید در چیدن آنها نهایت سلیقه را به خرج دهید. بهتر است اسباب‌بازی‌های بزرگ را با قلاب به سقف و دیوارها آویزان کنید و آنهایی که کوچک‌تر هستند را در کمدها و قفسه‌ها قرار دهید.

ترکیب رنگ و کاغذدیواری در دیوار اتاق

از رنگ‌های روشن و گرم برای دیوار استفاده کنید. همچنین می‌توانید بخشی از دیوارها را با کاغذدیواری و پوسترهای مخصوص کودکان تزئین نمائید. اگر دیوار اتاق سفید است می‌توانید از استیکر و نقاشی‌های خود کودک نیز استفاده کنید. موضوع نقاشی نیز می‌تواند بر اساس علائق کودک باشد.

پارچه‌های استفاده شده در اتاق مانند ملافه، روتختی، پرده، بالش، روکش وسایل چوبی و… نیز باید با رنگ زمینه هماهنگی داشته باشد.

استفاده از عکس‌های کودک

در دکوراسیون اتاق کودک بهتر است از عکس‌های خود کودک روی دیوارها و میزها نیز استفاده کنید. عکس‌هایی که در مدرسه، مکان‌ها و روزهای خاص از او گرفته‌اید. بهتر است به کودک اجازه دهید تا به سلیقه خودش از بین عکس‌های موجود مواردی را انتخاب نماید. زیرا تماشای عکسی که دلخواهش نباشد باعث می‌شود محیط برایش کسل‌کننده و ناخوشایند شود.

دکوراسیون اتاق کودک

وسایل آموزشی در چیدمان اتاق کودک

سعی کنید در دکوراسیون اتاق کودک فقط به جنبه سرگرمی کودک و زیبایی اتاق اهمیت ندهید. در کنار وسائل تزئینی کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌های آموزشی و فکری را نیز می‌تواند مفید باشد. زیرا با این کار هم اتاق شیک و مدرن می‌شود و هم کودک علاوه بر تفریح و سرگرمی آموزش‌‌های لازم و کاربردی را فرا می‌گیرد.

ایجاد فضاهای خلاقانه در محیط اتاق

بهتر است فضای اتاق تفکیک شده باشد. مثلاً وسایل کودک اعم از اسباب‌بازی، کتاب، وسایل آموزشی، لباس و … یک بخش مخصوص به خود داشته باشد. در انتخاب این فضاها باید دقت کرد که حتما در دسترس کودک دلبندتان باشد. همچنین باید نحوه مرتب کردن اتاق و وسایلش را هم به او آموزش دهید تا هر بار که از وسایل خاصی استفاده می‌کند حتما آنها را سر جای خود قرار دهد.

پوشش کف در دکوراسیون اتاق کودک

کودکان پوستی لطیف و حساس دارند. باید قبل از اقدام به فرش کردن اتاق، این نکته را مد نظر داشته باشید. در انتخاب پوشش کف دقت کنید که از پا، زانو، و سایر قسمت‌های بدن کودک در مقابل ضربه محافظت کند. زیرا کودک دوست دارد هنگام بازی راحت و بدون پروا باشد. شما می‌توانید از تشک‌های لاستیکی مخصوص نیز استفاده نمائید.

دکوراسیون اتاق کودک

چراغ‌خواب اتاق

کودکان معمولا از تاریکی مطلق هراس دارند. بنابراین بهتر است با استفاده از چراغ‎‌‎‌خواب‌های متنوع و زیبا هم امنیت را به کودکتان هدیه دهید و هم به تزئین و دکوراسیون اتاق کمک کنید.

دکوراسیون اتاق کودک اگر حرفه‌ای باشد بسیار ساده خواهد بود. می‌توان برای اتاق کودک دختر بجای استفاده از تم‌های دخترانه مرسوم و تکراری، از رنگ‌های شاد و تازه مانند زرد لیموئی، سبز و آبی روشن استفاده کرد. استفاده از میزان کمی از رنگ صورتی بر روی طرح دیوار و وسایل نیز می‌تواند محیط را دخترانه‌تر نشان دهد. برای اتاق پسران نیز یک طراحی تک رنگ با زمینه سرد می‌تواند مناسب باشد.

استفاده از دیوار تخته‌سیاه در قسمت میز تحریر نیز در رشد ذهن خلاق کودک تاثیر زیادی می‌گذارد. و توصیه می‌شود در اتاق کودک چه دختر و چه پسر حتما استفاده شود. اگر اتاق کودک کوچک است می‌توان از تخت‌خواب‌های تاشوی شیک نیز برای بهره‌وری از فضای بیشتر برای بازی کودک، استفاده کرد.

از اتاقی که تم رنگی خنثی دارد می‌توان تا سنین نوجوانی نیز استفاده کرد. رنگ دیوارها، مبلمان، پرده‌ها و کفپوش خانه باید روشن و سفید باشد. برای جذابیت بیشتر می‌توان از رنگ‌های شاد مانند حروف البفای انگلیسی، کوسن‌ها و روتختی رنگارنگ استفاده کرد؛ تا بعدها با بزرگ‌تر شدن کودک براحتی قابل تعویض و جابجایی باشند.

دکوراسیون اتاق کودک

در اخر ذکر این نکته لازم است که دکوراسیون اتاق کودک اهمیت زیادی در شادی و آرامش روانی او دارد؛ اما چیزی که مهم‌تر از تمام آنچه گفته شد است عشق و محبت شما والدین عزیز می‌باشد. پس علاوه بر فراهم کردن محیط زندگی امن و زیبا سعی کنید بیشترین زمان ممکن را برای توجه و محبت به کودکتان اختصاص دهید. زیرا با این کار اعتماد به نفس و امنیت روانی را به کودکتان هدیه می‌کنید.

 

بیشتر بخوانید: خرید آپارتمان در اندیشه

بیشتر بخوانید: املاک در اندیشه

اشتراک گذاری این مطلب در:

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور