روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ­‌ها در علم روانشناسی نوین از معیار‌های سنجش شخصیت افراد به شمار می‌آید. زیرا هر رنگ تاثیر روحی و جسمی خاصی در یک فرد باقی می‌گذارد. روانشناسان معتقدند رنگ مورد علاقه افراد می‌تواند بیانگر خصوصیات رفتاری و روانی آنها باشد. و این موضوع با توجه به پیشرفت‌های بشر در دو حوزه فیزیولوژی و روانشناسی به اثبات رسیده است. آزمایش لوشر جدیدترین نظریه‌ای است که در مورد این قضیه ارائه شده و نفوذ آن تا حدی است که حتی سیستم‌های استخدامی نیز جذب نیروی کار خود را با استناد به مطالب این نظریه عملی می‌کنند.

دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم مملو از رنگ‌های مختلف است. و هر فردی نسبت به یک رنگ واکنش متفاوت‌تری دارد. رنگ‌ها نقش مهمی در زندگی روحی و جسمی ما دارند. تا جایی محیط زندگی ما از خانه تا محل کار با استفاده از روانشناسی رنگ‌ها با دکور‌های مناسب تزئین شده است. تاثیر رنگ‌های تا جایی است که اگر کسی قصد خرید هر چیزی داشته باشد اولین معیار برای انتخاب آن شی رنگ آن می باشد. این مورد حتی در خرید آپارتمان هم بی تاثیر نیست.

در ادامه با مسکن ایوان همراه باشید تا شما را با روانشناسی رنگ‌ها  آَشنا نماییم تا انتخاب مناسب‌تری در خرید خود داشته باشید. همچنین اگر قصد خرید آپارتمان در اندیشه را دارید کارشناسان ما با ارائه بهترین مشاوره در هر زمینه‌ای شما را در انجام این کار یاری می‌کنند.

رنگ و نورهای رنگی

رنگ‌های اصلی شامل رنگ قرمز، ابی، زرد می‌باشد و همچنین رنگ‌های نور اصلی عبارت از قرمز، ابی و سبز است.فرق بین رنگ و نور رنگی در دو رنگ سبز و زرد می باشد.

واقعیت رنگ و اثر رنگی

واقعیت رنگ‌ها از طیف رنگ مایه‌ها، به صورت فیزیکی و شیمیایی قابل تجزیه و تحلیل و تعریف هستند. تعاریف آن‌ها از طریق قیاس و مقایسه و توجه به تضادهای رنگی حاصل می‌گردد. ارزش یک رنگ کرماتیک (رنگین) در برابر رنگ آکروماتیک (بی‌رنگ) معلوم می‌شود. ادراک رنگ، واقعیتی است پسیکو‌فیزیک، از واقعیت پسیکو‌شیمیک آن متمایز است. همین مسئله پسیکو‌فیزیک آن است که آن را «اثر رنگ» می‌نامیم.

واقعیت رنگ‌ها واثرات آن در صورت وجود ترکیبات هماهنگ، قابل دیدن هستند، و اگر ترکیبات موزون نباشد حالت‌های مختلف و جدید تولید می‌کنند. سعی می‌کنیم با مثال‌های مختلف حالت‌های متفاوت را بررسی کنیم.

یک مربع سفید در زمینه سیاه بزرگتر از یک مربع سیاه با همان سایز در زمینه سفید است. در نتیجه از مرزی که برای آن تعیین شده فراتر می‌رود. درحالی که مربع سیاه در خود جمع می‌شود.

یک مربع خاکستری روشن در یک زمینه سفید تیره به نظر می‌رسد و همان خاکستری روشن در زمینه ای سیاه روشن به چشم می‌آید.

مربع زرد رنگ در زمینه سفید، تیره‌تر از همان مربع زردی است که در زمینه سیاه قرارگرفته‌است. زرد در زمینه سفید دارای اثری ملایم و نمودی گرم است، در حالی که در زمینهٔ سیاه، مربع زرد درخشندگی فوق‌العاده پیدا می‌کند و نمودش سرداست و به طرف بیرون حرکت می‌کند.

مربع قرمز در زمینه سفید به تیرگی می‌رود و درخشش آن کاهش می‌یابد، در حالی که قرمز در زمینهٔ سیاه رنگ به گرمی متمایل می ود و روشنی بیشتر به خود می‌گیرد. مربع آبی در زمینه سفید دارای تیرگی و عمق است و زمینهٔ سفید نیز، از زمینه سفید مربع زرد، روشن‌تر است.در نتیجه رنگ تأثیر بسیار زیادی در روحیه، شخصیت و زندگی هر فرد دارد و توجه کردن به رنگ مورده استفاده افراد در  ظاهر و زندگی خود ما را با روحیات آن‌ها آشنا می‌کند. تست‌های بسیاری در رابطه با روانشناسی رنگ‌ها ­ وجود دارد که در بین آنها تست ترکیب رنگی نتیجه دقیق‌تری را حاصل می‌کند. می‌خواهیم شما را با رموز و معانی رنگ ها اشنا سازیم.

چرخه رنگ

رنگ ها به سه گروه سرد و گرم و خنثی تقسیم می شوند :

رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی در چرخه رنگ­‌ها ، جزء رنگ­‌های گرم به حساب می آیند و به علت افزایش آدرنالین خون، موجب بالا رفتن فشار خون، افزایش تنفس و نهایتا افزایش درجه حرارت و احساس گرما می‌شوند . رنگ‌های پررنگ‌تر این احساس را دوچندان می­‌نمایند.

رنگ‌های سبز و آبی جزء رنگهای سردند . این رنگ‌ها ضربان قلب را کم کرده ، ماهیچه‌ها را آرام و درجه حرارت بدن را کاهش می دهند و حس سردی را در فرد به وجود می‌آورند .

بنفش ، با توجه به درصد رنگ‌های آبی و قرمز که از ترکیب آنها تشکیل شده است، سرد یا گرم  محسوب می شود . اگر مقدار رنگ آبی بیشتر باشد ، سرد و اگر قرمز بیشتر باشد ، گرم خواهد بود.

رنگ‌­های خنثی، رنگ­‌هایی هستند که از میزان زیادی رنگ سفید تشکیل شده ولی به هیچکدام از رنگ­های سرد و گرم و همینطور رنگ‌های اولیه و ثانویه متمایل نیستند. با وجود این تعریف رنگ­‌هایی مثل صورتی کم­رنگ و یا آبی آسمانی جز رنگ­‌های خنثی نیستند ولی رنگ کرم یکی از رنگ­‌های خنثی محسوب می شود. همین مسئله در مورد خاکستری روشن که از رنگ مشکی نشات گرفته است نیز صدق می­کند. رنگ­‌های خنثی در طبیعت مانند سنگ­ها، خاک، زمین و … یا در بعضی مواد مصنوعی ماانند شیشه، سیمان و … هم دیده می­شوند. رنگ­‌های خنثی در دنیای دکوراسیون اهمیت بسیاری داشته و در عین حال بسیار کاربردی هستند. خنثی بودن به این معنا که می­توان به راحتی از آنها در کنار هر رنگ دیگری بدون از بین رفتن زیبایی‌­ها و توازن طرح مورد نظر، استفاده کرد. با توجه به اینکه این رنگ‌­ها هم آرام­بخش هستند. طبق نکاتی که در بالا گفته شد هر رنگ نماینده ویژگی‌ها و رفتارهای منحصر به فرد در افراد می‌باشد. چند نمونه را با هم بررسی می کنیم.

رنگ آّبیرنگ آبی

آبی بیانگر عقل و خرد، اعتماد، وفاداری، تنهایی و اندوه است. این رنگ آرام­بخش و هوشیار کننده انسان است. ذهن را فعال کرده و فرد را به تفکر وا­می­دارد. آبی رنگ مناسبی برای سالن غذاخوری نیست زیرا اشتها را به شدت کم می‌کند. افرادی که رنگ آبی را می­‌پسندند معمولا صلح­‌طلب و آرامش­‌خواهند. آنها کمتر به دنبال مسائل اکشن و هیجانی هستند و معمولا خود را به دردسر نمی­­‌اندازند. در دوستی همیشه ثابت­‌قدم و وفادارند. افرادی درستکار و علاقه­‌مند به تحصیل هستند. این رنگ مورد علاقه نخبگان نیز می باشد.

رنگ زرد

رنگ لیمویی یا زرد روشن به دلیل انعکاس نور، چشم­‌ها را خسته می کند. و اگر مثلا در اتاق خواب کودک استفاده شود کودک عصبانی و بی قرار می شود. این رنگ سوخت و ساز بدن را بالا می‌­برد، فرد را هوشیارتر می‌­کند و تمرکز حواسش بالا می­رود. رنگ زرد در روانشناسی رنگ‌ها رنگ نشاط و شادی است. کسانی که رنگ زرد دوست دارند، بسیار خلاق هستند. تنوع کاری بالایی دارند و به زندگی خود روح می­بخشند. سرشار از نشاط و انرژی هستند و این حس را به اطرفیانشان نیز منتقل می­کنند. همیشه زندگی را آسان می­گیرند و رفتاری گرم و صمیمی دارند. آنها معمولا درون‌­گرا و منطقی هستند و در آینده می­توانند فیلسوفانی بنام و برجسته  شوند.

رنگ صورتی

صورتی رنگ لطیف و آرام­‌کننده است. این رنگ باعث رقیق و مهربان شدن قلب می­شود. طبق تحقیقاتی در واشنگتن، دیوارهای زندانی را صورتی کردند و نتیجه این کار باعث کاهش حالت تهاجمی زندانیان شد. کسانی که به صورتی علاقه دارند روحیه لطیفی داشته و افرادی احساساتی و دلسوز می باشند. کمتر از دیگران می­‌رنجند و بسیار بخشنده هستند. معمولا باحوصله و اعصاب راحت کارهایشان را انجام می­دهند و اصولا عجول نیستند. این افراد اصولا آرام و بدون حاشیه هستند.از مراقبت کردن دیگران لذت می­برند. آنها پدر و مادرهای خیلی خوبی می­شوند. و همیشه جوان­تر از سن خود به نظر می­رسند.

رنگ قرمز

قرمز در روانشناسی رنگ‌ها بیانگر گرمی، عشق، شهوت، هیجان و تهاجم است. رنگ قرمز فشار خون و تعداد تنفس‌های فرد را بالا می­برد. افراد را در تصمیمات عجولانه و آنی تحریک می­کند. خواسته‌­ها و آرزوها را بالا می­برد. انرژی و قدرت را به دیگران انتقال می­دهد و توجه‌ها را به خود جلب می­کند.

افرادی که خواهان رنگ قرمز هستند عاشق هیجان و ماجراجویی هستند و همیشه در جنب و جوش می­باشند. روحیه آتشین و تهاجمی دارند و معمولا از انجام کارهای مخاطره­‌آمیز ابایی ندارند. زودخشم و در کارها معمولا عجول هستند. دوست دارند به زود به نتیجه برسند. خونگرم و عاشق هستند و افرادی اجتماعی‌اند. همچنین روحیه­‌ای مقتدر و توانمند دارند.

رنگ نارنجی

اما رنگ نارنجی در روانشناسی رنگ‌ها با رضایت و خشنودی، خوش­‌مزاجی و نشاط و گرمی در ارتباط می­باشد. در محیط اطراف خود تاثیرگذار است. این رنگ بهترین رنگ برای رستوران­‌ها است زیرا باعث افزایش اشتها در افراد می­شود. افراد علاقه­‌مند به نارنجی معمولا شاد و سرزنده هستند. هیچوقت از چیزی ناامید نمی­‌شوند و اگر هم گاهی خسته و کسل شوند موقتی است و خیلی زود روحیه خود را باز می­‌یابند. آنها برون­‌گرا، خوش­‌مشرب و پر از حرارت و انرژی­‌اند. آنها در محیط کار و خانه افرادی با نظم و ترتیب هستند.

بیشتر بخوانید: املاک در اندیشه

اشتراک گذاری این مطلب در:

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور