نکات مهم و کاربردی درخرید کولرگازی مناسب

کولرگازی

همراهان مجله مسکن هدیش سلام! تا به حال تجربه خرید کولرگازی را داشته ­اید؟ حتما این انتخاب برای شما هم دشوار بوده است اینکه چه نوع کولرگازی را خریداری کنید بدون داشتن اطلاعات کافی  وشناخت انواع آن شما را سردر گم می کند. اصلا آیتم های انتخاب یک کولرگازی چیست؟ فرض کنید به یک فروشگاه برای خرید کولر مراجعه کرده اید فروشنده می گوید این یک کولرگازی مولتی پنل با ظرفیت 1700bts/h است. یک مقایسه ذهنی با کولرگازی دیگری با ظرفیت کمتر می­کنید و به این نتیجه میرسید که هرچه ظرفیت کولرگازی بیشتر باشد، حتما بهتر است. پس تصمیم به خرید این کولرگازی برای مغازه 40 متریتان میگیرید . در این صورت شما با داشتن اطلاعات ناقص و غلط یک خرید اشتباه کرده­اید.

دراین بین افرادی نیز وجود دارند که با داشتن اطلاعات کافی کولرگازی مناسب محل زندگی و کارشان را تهیه می­کنند. اما به وقت ایرادات جزئی باز هم کلافه می­شوند و آن را از چشم شرکت سازنده کولرگازی ، انتخاب اشتباه یا راهنمایی غلط دیگران می­بینند. درحالی که از همه این مشکلات به راحتی می­توان جلوگیری کرد.

در مجله مسکن هدیش این هفته قصد داریم تا در کنار هم در عرض نیم ساعت علاوه بر بررسی آیتم های لازم برای خرید کولرگازی مناسب منزل یا محل کارمان، یک نگاه کلی به مشکلات کولرگازی و راه حل رفع آنها داشته باشیم.در ضمن اگر از مشتریان مسکن هدیش هستید یا قصد خرید آپارتمان در اندیشه را دارید حتما قسمت پیشنهاد ویژه را به دقت دنبال کنید.

کولرگازی یا کولرآبی کدامیک مناسب هستند؟

قبل از اینکه به نکات کاربردی خرید کولرگازی بپردازیم بیایید یکبار برای همیشه این موضوع را حل کنیم که کولر گازی بهتره یا کولرآبی. بهتره خیالتون رو راحت کنم کولرگازی از هر نظر انتخاب مناسبیه. اما چرا؟

  • کولر گازی برخلاف کولر آبی بوی نامطبوعی تولید نمی­کند.
  • کولرگازی علاوه بر خنک کردن هوا، آلودگی موجود در فضا و گردوغبار را جذب می­کند. درحالی که کولرآبی این قابلیت را ندارد.
  • از کولرگازی در زمستان می­توان برای گرمایش استفاده کرد.
  • تنوع کولرهای­گازی برای کاربری­های گوناگون باعث برتری آن بر کولرآبی شده است.
  • کولرآبی رطوبت بالایی دارد و همانطورکه مطلعید رطوبت به مصالح ساختمانی آسیب می زند.
  • کولرگازی علاوه بر تمام آپشن­های خوب یک سیستم سرمایشی زیبایی بصری و مدرنی برای دکوراسیون داخلی ساختمان دارد.

پیشنهاد ویژه: اگر شما در شهر جدید اندیشه سکونت دارید بهتر است این نکته را بدانید که کولرگازی با توجه به آب­ و هوای این منطقه، وجود رطوبت کافی در هوا و سرمای زودرس مناسبترین گزینه برای خرید کولر است.

کولرگازی چیست ؟

کولرگازی نوعی از وسایل برودتی است که با استفاده از فرایند تبخیر مایع گرما را جذب و هوای خنک را به محیط انتقال می دهد. شناخت انواع کولر برای کاربری­های مختلف کمک میکند تا سریعتر کولرگازی مناسب منزلتان را انتخاب کنید.

انواع کولرگازی

سازندگان کولرهای­گازی باتوجه به مصارف بالا و کاربری­های گوناگون انواع مختلفی از کولرگازی را تولید کرده­اند که در ادامه به انواع و مزیت هرکدام می­پردازیم.

  1. کولرهای گازی یک تکه : شامل کولرگازی پنجره­ای و کولرگازی پرتال
  2. کولرهای گازی  دو تکه : شامل کولرگازی اسپلیت دیواری ، داکت اسپلیت، اسپلیت سقفی ودیواری، اسپلیت سقفی و زمینی، اسپلیت کاستی، اسپلیت ایستاده
  3. کولرهای­ گازی مولتی پنل

کولرگازی-پنجره-ایکولرگازی پنجره­ای

کولرگازی یونیت یا پنجره­ای همانطور که از نامش پیداست در حفره­ای مابین دیوار بیرونو فضای داخل یا پنجره نصب می شود.

کولرگازی-پرتابلکولرگازی پرتابل

کولرگازی پرتابل وسیله ای دو منظوره برای سرمایش و گرمایش است که از نوع کولرگازی یک تکه است چرا که قسمت داخلی و خارجی ندارد. کولرگازی پرتابل مناسب اتاق یا سالنهای حداکثر 30 متری است. میزان برق مصرفی پایین، قابلیت حمل آسان ، کنترل با ریموت و قیمت ارزانی دارند.

کولرگازی اسپلیت دیواری

کولرگازی اسپلیت دیواری

کولرگازی اسپلیت دیواری پر فروش­ترین نوع از کولرهای ­گازی است هم بخاطر جاگیری مناسب هم مصرف برق کم که دلیل آن استفاده از اینروتر در این کولرها است.

کولرگازی داکت اسپلیت

کولرگازی داکت اسپلیت

منظور ازکولرگازی داکت اسپلیت ، همان کولرگازی کانالی است. این مدل یک سیستم تهویه مناسب برای ساختمانهای بزرگ است و هوای مطبوع را از طریق کانال به قسمتهای مختلف انتقال می دهد. برای نصب کولرگازی کانالی  حتما باید سقف اتاق کاذب باشد.

کولرگازی اسپلیت سقفی ودیواری

کولرگازی اسپلیت سقفی ودیواری

تقریبا تمامی اسپلیت­ها بدون در نظر گرفتن مدل آنها یک کارایی را دارند. اگر شما  به دور از دسترس بودن کولرگازی می اندیشید بهتر است  این مدل را تهیه کنید . کولر گازی اسپلیت سقفی و دیواری بین سقف ودیوار نصب می­شود و محل خروج هوا در آنها بصورت اوریب است.

کولر گازی اسپلیت سقفی و زمینی

کولر گازی اسپلیت سقفی و زمینی

به دو صورت دیواری و هم به صورت سقفی دیواری قابل نصب است.

کولرگازی اسپلیت کاستی

کولرگازی اسپلیت کاستی

کولر گازی اسپلیت کاستی می­تواند داخل سقف کاذب ساختمان قرار می­گیرد و قابلیت آن توزیع هوا در چهار جهت است. کولرگازی اسپلیت کاستی مناسب فضاهای بزرگ است.

کولرگازی اسپلیت ایستاده

کولرگازی اسپلیت ایستاده

کولر گازی اسپلیت ایستاده نوع مناسبی از اسپلیت­ها برای فضاهای بزرگ است. کارکرد اسپلیت ایستاده همانند اسپلیت ساده است با این تفاوت که قابلیت حمل و قدرت بیشتری از آن دارد.

کولرگازی مولتی پنل

کولرگازی مولتی پنل

کولر گازی مولتی پنل همانند اسپلیت­هاست با این تفاوت که یک پنل خارجی و چندین پنل داخلی (بین 2 تا 100 پنل ) دارد. همه این پنلهای داخلی یک سیستم کنترلی دارند و بصورت مستقل کار نمی­کنند.

استفاده از مولتی پنل در ساختمانهای بزرگ توصیه می­شود چرا که هم مقرون به صرفه و هم قدرت بالایی به دلیل استفاده از اینروتر دارد.

 

پیشنهاد ویژه : دوستان گرامی مسکن هدیش اگر به تازگی تصمیم به ساخت و ساز در این منطقه گرفته اید بهتر است برای صرفه جویی در هزینه­هایتان از کولرگازی داکت اسپلیت استفاده کنید. همچنین برای کسانی که خرید آپارتمان در اندیشه  مدنظرشان است دانستن این نکته ضروریست که اکثر آپارتمان های اندیشه با الگوی مدرن ساخته شده اند و مجهز به شیکترین و مدرنترین سیستم سرمایشی هستند.

 

پنج توصیه ضروری هنگام خرید کولرگازی

خرید هر وسیله و تجهیزاتی حساسیتهای خاص خود را داراست. در خرید کولرگازی نیز علاوه بر شناخت سیستم کولر و انواع آن نیاز داریم نکات جزئی اما مهم را رعایت کنیم .

الف) نوع کمپرسور کولر گازی : کمپرسور کولرگازی یکی از اصلی ترین قطعات آن است. در برندهای مختلف نوع کمپرسور مورد استفاده متفاوت است از این رو با توجه به کارایی و قدرت متغیر درکمپرسورها شناخت آنها از ضروریات است. این کمپرسورها عبارتنداز : کمپرسور روتاری، کمپرسور پیستونی، کمپرسور اسکرال یا مارپیچی. تفاوت این سه نوع کمپرسور در نحوه کارکرد و سیستم داخلی آنهاست  که باعث ایجاد ویژگی های گوناگون در آنها شده است. در جدول زیر به بررسی ویژگی­ها و مزایای این سه کمپرسور می پردازیم.

مزیت ویژگی نوع کمپرسور
صدای کمتر

راندمان یالا

مصرف برق پایین

باتوجه به نحوه کار آن مناسب آب و هوای مرطوب و مناطق سردسیر است.  

کمپرسور روتاری

 

رایج بودن

قیمت ارزانتر

مناسب مناطق گرمسیر است . این مدل صدای بیشتر و مصرف برق بالایی دارد.  

کمپرسور پیستونی

 

صدای کمتر، عمر بیشتر

قیمت مناسبتر نسبت به دو مدل قبلی

این کمپرسورها مناسب کولرهای گازی بزرگ با قدرت بالا

هستند.

 

کمپرسور اسکرال

 

 

ب) فضایی که می خواهید کولر را آنجا نصب کنید بسیار مهم است . چرا با توجه به نوع محل ، دکوراسیون و مساحت آن باید متناسب با ظرفیت کولرگازی باشد. ظرفیت کولرگازی عددی مابین 9 هزار تا 24 هزار است . بطورکلی برای مساحت زیر 40 متر مربع ظرفیت کولرگازی باید زیر 1000  باشد. مساحت بالای 40 و زیر 90 مترمربع ظرفیت کولرگازی 18000 و برای بالای 90 مترمربع این عدد 24000 است.

کولرگازی اینورتر

ج) کولرگازی اینورتر : کولرهای گازی اینورتر مصرف برق کمتری را به علت متغیر بودن کمپرسورشان دارند. در مطالب قبلی به طور خلاصه با انواع کمپرسور آشنا شدیم تمامی این کمپرسورها از نوع کمپرسور متغیر هستند یعنی با رسیدن دما به دمای مدنظر دور موتور در آنها کاهش می­یابد. در واقع اینورتر جریان برق را به طور هوشمند با دور موتور تنظیم می­کند و باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود. به همین دلیل دقت کنید نوع کولر انتخابیتان از نوع اینورتردار باشد.

د) هنگام خرید حتما به برند و کشور سازنده کولرگازی دقت کنید. همچنین کولرگازی باید دارای نشان استاندارد و برچسب انرژی باشد. از جمله برندهای برتر کولرگازی عبارتند از: کولر گازی سامسونگ، کولرگازی ال جی، کولرگازی جنرال، کولرگازی توشیبا و…

و)  اطمینان حاصل کنید نمایندگی معتبر در شهر و استانتان برای نصب کولرگازی موجود باشد. محل نصب کولرگازی  نگهداری و سرویس آن  بسیار مهم است. نصب کولرگازی در مسیر باد به افزایش راندمان آن کمک میکند. درزگیری را فراموش نکنید و سعی کنید بطور متوسط دو ماه یکبار کولر را سرویس و تمیزکاری انجام دهید.

 

شش مشکل رایج کولرهای­ گازی

گاهی وقتها پیش میاد که با کولرگازی به مشکل میخوریم ولی نگران نباشید عمدتا این مشکلات و ایرادات خیلی جدی  نیستند که مجبورشید بطور اساسی تعمیرات انجام بدید . ما در مسکن هدیش سعی کردیم 5 مشکل رایج کولرهای گازی رو مطرح و راه حلشون بصورت کاربردی بیان کنیم .

چرا کولرگازی سروصدای غیرعادی ایجاد می­کند؟ چرا کولرگازی دچار لرزش می شود ؟

پاسخ : اگر کولرگازی شما از همان ابتدای کار همزمان با کار کردن سروصدای غیرعادی تولید میکند احتمالا جای قرار گرفتن آن تراز نیست، پایه های یونیت خارجی کولرگازی شل است یا قالب آن درست چفت نشده است. دلایل دیگه مثل افتادن جسمی داخل یونیت خارجی کولرگازی یا شکستن پره فن در اثر افتادن جسم خارجی و همچنین روغن کاری نشدن دستگاه می­تواند باشد.

چرا از کولرگازی باد گرم می زند؟ چرا کولرگازی سرمایش کافی ندارد؟

پاسخ: اگر کولرگازی باد گرم می­زند سریعا آن را خاموش کنید. ابتدا بررسی کنید که ریموت در حالت Hot نباشد. قدم بعدی بررسی کنید یونیت خارجی کولرگازی شما تمیز باشد. این نقطه را فراموش نکنید که کولرگازی نیاز به تمیز کاری دارد مخصوصا اگر بعد از زمستان باشد یا مدت طولانی از آن استفاده نکرده­اید. سپس فیلتر را چک کنید، فیلتر کولرگازی به دلیل جذب گردوغبار می­تواند مانع خروج باد سرد شود بنابراین فیلتر باید ماهانه تمیز و مجدد نصب گردد. اگر علت باد گرم هیچکدام از این موارد نبود بهتر است باید تعمیرکار مطمئن تماس بگیرید. چرا که مشکل می­تواند خراب شدن کمپرسور، فن دستگاه، ترموستات، برد،  مسدود شدن لوله یا نشتی گاز کولرگازی باشد.

کولرگازی باد گرم می زند؟

چرا موتور کولرگازی خاموش و روشن می شود؟

پاسخ: اگر کولرگازی شما بصورت پی­در­پی خاموش روشن می­شود احتمالا این مشکل به علت کثیف بودن فیلتر هواست. حتما آن را تمیز و نصب کنید. اگر باز هم این مشکل وجود دارد احتمالا مشکل از ترموستات کولرگازی است پس با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

چرا کولرگازی برفک دارد؟

پاسخ: برفک کولرگازی یکی از مشکلات شایع آن است که هم در زمستان هم در تابستان ممکن است رخ دهد. اگر کولرگازی شما در زمستان برفک میزند احتمالا مشکل از یکی از قسمتهای سنسور ، شیر برقی یا فن کندانسور است . همچنین این مشکل هنگامی رخ می­دهد که گاز مبرد کولرگازی کم باشد. اما اگر این مشکل در تابستان بوجود آمده بهتر است بازهم فیلتر را بررسی کنید در غیر اینصورت لوله ها را چک کنید که مسدود نباشد. اگر باز هم برفک زد دلیل آن خرابی کمپرسور یا فن داخلیست.برفک کولرگازی

چرا کولرگازی آبرریزش دارد؟

پاسخ: شایعترین دلیل آبرریزی کولرگازی مشکلات لوله درین است. لوله درین لوله ای است که رطوبت حاصل از تصعید را به ناودان کولرگازی منتقل میکند. شکستگی، شیب نامناسب خروجی، تاخوردگی و مسدود شدن درین از جمله دلایل آبریزی کولرگازی است. سایر دلایل مانند عایق نبودن لوله، شکستن قالب ناودان، کم بودن گاز کولر نیز جزو این دلایل می­باشد.

دلیل آبرریزی کولرگازی

چرا کولرگازی برق زیادی مصرف می­کند؟

پاسخ: برای جلوگیری از این مشکل بهتر است دمای کولرتان را روی درجه­ ای مناسب تنظیم کنید که دائما مجبور به خاموش و روشن کردن کولر نباشید.

دوستان همیشگی مجله مسکن هدیش در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه اطلاعات موردنیازتان جهت خرید کولر گازی را در یک مطلب 30 دقیقه ای جمع آوری کنیم. همچنین دلایل شایع خرابی کولرگازی را بررسی کردیم . از همراهی شما و انتخاب سایت مسکن هدیش بعنوان منبعی برای مشاوره سپاس گذاریم . همچنان شنوای انتقادات و پیشنهادات شما در خصوص این مقاله جهت ارائه بهتر خدمات هستیم.

اشتراک گذاری این مطلب در:

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور