فرش ابریشم ایران،پیشینه آن و تفاوت فرش ابریشم اصل و مصنوعی

فرش

فرش ابریشم

ایران را در جهان با دو چیز می‌شناسند: شعر و فرش. البته که فرش بر شعر ارجعیت دارد، چرا که شعر یک هنر انفرادی است در حالی که فرش به نوعی یک کار گروهی است. هرچند بیشتر درآمد و ثروت کشور ایران از طریق صادرات نفت تأمین می‌شود، با این وجود وقتی صحبت از تولید می‌شود، این صنعت همچنان جایگاه نخست را به خود اختصاص می‌دهد. میلیون‌ها ایرانی به نوعی درگیر تولید فرش هستند؛ از پرورش گوسفند، نخ‌ریسی و پرداخت تا بافندگی، ترمیم. فرش‌های دستباف معمولا بر اساس محلی که ساخته شده‌اند نامگذاری می‌شوند.فرش ابریشم قم یکی از معروف ترین فرش های دستباف ایرانی است که بازار آن محدود به داخل ایران نیست بلکه در سراسر دنیا مشتریان خاص خود را دارد.صنعت قالی‌بافی در قم فعالیت خود را به صورت جدی از یک قرن پیش شروع کرده است.

پیشینه فرش‌بافی در قم

در ابتدای فعالیت این صنعت، فرش‌هایی که بافته می‌شدند به طبع کیفیت فرش‌های امروزی را نداشته زیرا از مواد اولیه مرغوب استفاده نمی شد.قالیباف های عزیز در آن زمان با رج شمارهای چهل فرش ها را می بافته به همین دلیل بافت فرش ها بسیار درشت بود و این مسأله در نتیجه،باعث می‌شد از زیبایی کار کاسته شود. . در سال های بعد که این صنعت پیشرفت های چشمگیری کرد، به تولید فرش های ابریشم با بافت ریزتر روی آوردند.

فرش-2

 فرش ابریشم قم

صنعت قالیبافی در استان قم از زمان های دور رواج داشته است. این صنعت ابتدا در بین روستاییان و عشایر این استان مرسوم بود و همان طور که گفته شد در ابتدا قالی‌هایی که بافته می‌شدند از کیفیت مناسبی برخوردار نبودند. اما فرش ابریشم قم که به شکل امروزی بافته می‌شود، از حدود هشتاد سال پیش و در دومین دهه قرن بیست میلادی رایج شد. این مقطع زمانی با ورود تجار کاشانی به قم مصادف بود که دارهای قالی را به شهر قم بردند و در مقیاسی محدود این نوع از فرش بافی را در آنجا شروع کردند.این نوع قالیبافی در کمتر از دو دهه در قم راه پیشرفت خود را طی کرد و وارد فاز تجاری شد و برای خود اسم و رسمی پیدا کرد و به تدریج در روستاها و مناطق اطراف نیز گسترش یافت و فرش ابریشمی قم را به یک فرش ممتاز تبدیل کرد.

ویژگی های فرش قم

فرش ابریشم قم دارای چند ویژگی است که آن را برجسته و متمایز می‌کند؛

ابریشمی که در تاروپود فرش قم به کار میرود خالص است و با استفاده از ابریشم های ظریف بافته می‌شود.

طرح هایی که در فرش های ابریشمی قم به کار برده می‌شوند از تنوع رنگی فراوانی برخوردار است که از بیست تا صد رنگ را شامل می‌شود.

نقشه های فرش های ابریشمی قم خاص و متمایز هستند و برای طراحی آن از داستان های تاریخی الگو گرفته شده است.

در بافت فرش ابریشمی قم آسیبی به محیط زیست وارد نمیشود زیرا از نخ ابریشمی استفاده می شود که با رنگ طبیعی رنگ شده است نه رنگ شیمیایی.

در این مقاله تیم مسکن ایوان سعی دارد اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد تا با استفاده از این اطلاعات بتوانید  ابریشم اصل را از ابریشم مصنوعی تشخیص دهید به هر حال اگر شما قصد خرید فرش ابریشمی را داشته باشید بهتر است دارای توانایی تشخیص جنس ابریشم اصل از مصنوعی باشید . در برخی از فرش های دستباف از جمله فرش های مربوط به کشورهای ترکیه و هند و پاکستان از ابریشم مصنوعی استفاده می شود ؛ همچنین در سال های اخیر در ایران نیز شاهد استفاده از ابریشم مصنوعی بوده‌ایم ، اما ویژگی خاص فرش ایرانی به اصل بودن ابریشم آن است.

نخ-ابریشم2

 نخ ابریشم

چند راهکار وجود دارد برای شناخت ابریشم اصل اما در ابتدا لازم است راجع به خود نخ ابریشم بدانید؛ ابریشم در واقع نوعی نخ است که به صورت طبیعی از پیله کرم ابریشم به دست می‌آید و بیشترین مواد تشکیل دهنده ابریشم طبیعی از پروتئین است.

در گذشته از ابریشم بیشتر در بافت پارچه برای لباس استفاده می‌کردند که از آن پارچه های گران قیمت و نرم می‌بافتند و چینی‌ها برای اولین بار از آن (در حدود ۳ قرن پیش از میلاد) برای بافت لباس‌های درباریان و اشرافیان استفاده کردند. نخ های ابریشم به دلیل ویژگی خاصی که از لحاظ براق بودن دارند هنگام نگاه کردن به صورت منشورهای چشم نوازی در می آیند.

مواد تشکیل دهنده ابریشم فرش اصل

ابریشم اصل از پروتئین فیبری تشکیل شده است که دارای تعداد زیادی اسید آمینه است. از جمله این مواد می‌توانیم به آلانین ، سرین ، والین ، گلیسین ، تیروزین و اسید گلوتامیک اشاره کنیم. در واقع ابریشم طبیعی یک فرمول شیمیایی خاص به نام C15H23O6N5  دارد که با استفاده از روش های امتحان کردن ابریشم فرش در آزمایشگاه به راحتی می توان آن را تشخیص داد

ابریشم مصنوعی که به آن ریون نیز گفته می‌شود یک نوع الیاف است که به صورت مصنوعی تهیه شده است و جنس آن از فیبر سلولزی است که قابلیت بازسازی نیز دارد.

نخ-ابریشم1

روش های امتحان کردن ابریشم فرش

قبل از پرداختن به روش های امتحان کردن ابریشم فرش گفتن این نکته لازم است که ابریشم اصل استحکام کششی بسیار زیادی دارد. از مهم‌ترین روش های امتحان کردن ابریشم فرش می توانیم به سوزندان ، لمس کردن و حل کردن اشاره کنیم.

سوزاندن گره فرش برای امتحان کردن ابریشم

از فروشنده اجازه بگیرید و یک گره از فرش را درآورده و آن را بسوزانید اگر بعد از سوزاندن شکل گلوله سیاه دربیاید و بوی آن شبیه به بوی سوختن مو باشد،ابریشم اصل بوده در غیر این صورت شاهد خاکستر نرم و سفید رنگ خواهیم بود که بویی شبیه به کاغذ دارد و این یعنی ابریشم مصنوعی است.

لمس فرش برای امتحان کردن ابریشم فرش

یکی دیگر از روش های امتحان کردن ابریشم فرش لمس کردن و نوازش آن است این روش یک روش آسان است. اگر هنگام لمس فرش در کف دست خود احساس گرما کردید نشان می‌دهد ابریشم اصل است،اگر احساس گرما نکردید، ابریشم مصنوعی است. .

قیمت فرش های ابریشم اصل نسبت به الیاف مصنوعی

قیمت فرش های ابریشمی اصل خیلی بیشتر از فرش هایی با الیاف مصنوعی است و این بالا بودن قیمت نسبت به فرش ابریشمی مصنوعی کاملا بدیهی است زیرا در روند تولید این فرش ها از الیاف طبیعی استفاده می‌شود که قیمت آن بیشتر است و همچنین در تولید برخی از آنها حتی از الیاف ابریشم مصنوعی مانند پلی استر یا اکریلیک استفاده نمی‌شود و به جای آن در تولید فرش از پلی پروپیلن استفاده می شود که هم بسیار ارزان است و هم کیفیت مناسبی ندارد.

 

بیشتر بخوانید: خرید آپارتمان در اندیشه

بیشتر بخوانید: املاک در اندیشه

اشتراک گذاری این مطلب در:

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور