فرش ماشینی اکریلیک هیت ست و نخ اکریلیک دارای چه ویژگی‌های است؟

فرش اکریلیک

فرش ماشینی اکریلیک هیت ست چیست ؟

فرش ماشینی اکریلیک و اصطلاح «هیت ست شده»: اساسا مربوط به نخ‌های به کار رفته در بافت فرش ماشینی می‌باشد و به فرایندی گفته می‌شود که طی آن نخ بعد از ریسیده شدن با بخار و دما تثبیت می‌شود. این فرآیند موجب تغییرات زیادی در کیفیت نخ و به تبع آن کیفیت فرش می‌گردد.

امروزه با پیشرفت دستگاه های بافندگی نخ هیت ست جایگاه ویژه ای بین تولید کنندگان فرش پیدا کرده است. اصولا فرایند هیت ست و بخار دهی به منظور افزایش کیفیت نخ و نهایتا فرش ماشینی اکریلیک می‌باشد. به تجربه ثابت شده است که استفاده از نخ هیت ست در یک واحد فرش بافی بین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش راندمان تولید داشته که این رقم بسیار بالایی در یک دوره مالی شرکت است.

همان طور که ذکر شد این افزایش راندمان به علت رفع بسیاری از عیوب نخ در مرحله هیت ستینگ است و این یکی از دلایل استقبال تولید کنندگان فرش از نخ هیت ست است. هیت ست تقریبا برای ماشین آلات با تکنولوژی بالای بافندگی فرش یک الزام است. امروزه سرعت بافت در حال افزایش است.

بطور کلی ماشین آلات هیت ست با استفاده از بخار آب به عنوان واسطه حرارتی عمل هیت ست را بدون آسیب رساندن به کلیه نخ های مصنوعی انجام می‌دهد. انواع نخ های پلی استر – پلی پروپیلین – پلی آمید- آکریلیک- پشم، BCF قابلیت هیت ست نمودن دارند.

فرشی که از نخ هیت ست شده تولید می شود دارای جذابیت بیشتر، ماندگاری بیشتر و استفاده راحت تر برای مصرف کننده خواهد بود.

اصولا فرآیند بخار دهی نخ های فرش ماشینی اکریلیک یک فرایند ضروری جهت بافت فرش ماشینی با کیفیت بالا می‌باشد . در این مقاله مسکن ایوان توجه شما را به بعضی از مزایای هیت ست جلب میکند؛

الف) فرش هایی که با نخ هیت ست شده بافته میشوند به علت بهبود کیفیت الیاف ،پرزدهی فرش به شدت کاهش پیدا میکند و این امر باعث کاهش ایجاد حساسیت میشود.

ب) دومین ویژگی نخ‌های هیت ست شده این است که سرنخ‌ها در فرش بافت شده با این نخ‌ها کاملا به صورت دانه دانه مشخص است و اصطلاحا دانه اناری است.

ج) سومین ویژگی و مشخصه‌ی فرش بافته شده با نخ هیت ست این است که زیردست نرم‌تری دارد و اصطلاحا پاخور فرش نرم‌تر خواهد بود .

فرش اکریلیک1

  • در این مقاله  به شما در مورد فرش ماشینی اکریلیک توضیح داده می‌شود ؛

الیاف

الیاف اکریلیک الیافی مصنوعی هستند که از مواد نفتی ساخته می‌شوند.این الیاف گرم و سبک بوده و جنس آن‌ها مشابه جنس نخ پشم طبیعی است، به همین دلیل برای تولید فرش بسیار مناسب است.

این الیاف به سه صورت تولید می‌شوند؛ ۱- به صورت رنگی یا رنگدانه. ۲-به صورت اکرو. ۳-‌‌ به صورت طبیعی یا خام

شاید برایتان سوال پیش بیاید که نخ اکریلیک چه کاربردی دارد؟ از نخ اکریلیک برای تولید جوراب، ژاکت، دستکش، روسری، پارچه های تزئینی و چادر استفاده می‌کنند.

از مزایای نخ اکریلیک می‌توان به رنگ‌‌پذیری خوب آن و قابلیت شستشو و به طور کلی ضد حساسیت بودن آن اشاره کرد. و همچنین به روغن و چربی ومواد شیمیایی و تابش مستقیم نورخورشید مقاومت بالایی دارد.

از معایب آن هم می‌توان به پرزداربودن جنس الیاف زمانی که به‌ صورت فرش یا درمی‌آید اشاره کرد .این مساله باعث نارضایتی مشتری نیز می‌شود.

فرش ماشینی اکریلیک

بهترین نوع فرش ماشینی،فرش ماشینی از جنس نخ اکرلیک است.

برای شناخت  فرش ماشینی ۱۰۰% اکرلیک باید توجه شما را به نکات مهمی جلب کنم؛

شما باید دقت کنید که ؛

۱- نخ بوم فرش صد در صد و به طور کامل از جنس پنبه باشد.

۲- نخ پود که همان نخ افقی فرش است، در این فرش از جنس جوت یا کنف می باشد.

۳- نخ ریشه فرش از جنس پنبه ی خالص بوده و در انتهای فرش به صورت دانه دانه مشخص است.

ویژگی فرش ماشینی اکریلیک

فرش اکریلیک نسبت به سایر فرش‌ها تداوم و طول عمر بالاتری دارد.

از نظر آبرفت نیز با توجه به مدت زمان استفادهء از فرش، بسیار ناچیز و همچنین تغییر طول آن بر اثر پا خوردن بسیار کم است درصورتی که در فرش‌هایی از جنس‌های دیگر این مسأله به طور قابل توجهی به چشم می‌خورد، به‌طوری که بعد از یک مدت شاهد کج شدن یا کوتاه شدن قد فرش خواهیم بود.

فرش های اکریلیک هنگام شست و شو و قرارگرفتن در برابر نور خورشید، تغییر رنگ و کیفیت نخواهند داشت. در صورتی که در فرش های بی کیفیت مثل بی سی اف، سفت شدن و رنگ پریدگی را شاهد می‌باشیم.

فرش های اکریلیک مقاومت بالایی در برابر حتی گرمای مستقیم، دارند و به مدت ۵ دقیقه می توانند گرمای یک اتوی داغ را بدون سوختگی تحمل کنند. همان‌طور که جریان هستید در صورتی که اگر این اتفاق  بر روی فرش‌های غیراکرولیک رخ دهد، شاهد فرورفتن اتو در فرش و حتی سوراخ شدگی و آتش گرفتن فرش خواهید بود.

با گذشت زمان فرش‌های اکریلیک دچارسایش و خوردگی نخواهند شد درصورتی که فرش‌های بی سی اف به مرور دچار این مشکل می‌شوند.

تشخیص فرش اکریلیک از فرش های غیر اکریلیک

فرش‌هایی که در بازار موجود است به طور کلی فرش  ماشینی اکریلیک، پلی استر، بی سی اف، پلی پروپلین و اکلریک هیت ست می‌باشد.

بین این فرش ها، فرش ماشینی اکرلیک شباهت بسیاری به فرش های دستباف دارد، به طوری که فرد عادی و غیر کارشناس نمی‌تواند تفاوت بین فرش اکریلیک و فرش پلی استر و سایر فرش ها را تشخیص دهد. قصد داریم برای شما این تفاوت ها را بررسی کنیم؛

۱-هنگامی که شما روی فرش دستباف دست می‌کشید و آن را لمس می‌کنید،نخ خواب آن به صورت دانه دانه از زیر دست شما رد می‌شود، بدون اینکه به هم چسبیده و سفت باشند و به هیچ‌وجه در هم کلاف نمی‌شوند.

۲- تفاوت دیگه ای که این فرش با سایر فرش ها دارد این است که این فرش به هیچ عنوان بو نمی‌دهد منظور از بو چیست؟زمانی که شما فرش را بو میکنید نباید بو مواد پلاستیکی و مواد نفتی بدهد.

۳-وقتی رو فرش دست می‌کشید نباید دست روی آن سر بخورد و به فرش بچسبد .

۴-فرش ماشینی اکریلیک در صورت استفاده مداوم از آن خاصیت برگشت پذیری داشته و در اثر پاخوردگی مقاومت بالایی دارد.

۵- در برابر حرارت های قابلمه یا اتوی داغ و کتری که به نوعی حرارت غیر مستقیم دارند، بسیار مقاوم است.

-۷همانطور که گفته شد نسبت به سایر فرش ها رنگ های شاد و زنده و شفاف دارند، و به طور کلی نخ اکریلیک رنگ پذیری بالایی دارد.

توصیه !

اگر هیچ کدام از موارد بالا را مشاهده نکردید و فرش زبری داشت و سفت بود و رنگی غبار گرفته داشت شک نکنید که آن فرش پلی استر است و کیفیت و قیمت آن در حد اکریلیک نیست.

فرش‌های بافته شده با الیاف نایاب و گران اکریلیک مشخصا دارای قیمت گران‌تری هم هستند به صورتی که فرش های اکریلیک را می توان جزء گران‌ترین فرش های ماشینی دانست ولی از کیفیت و مرغوبیت بالای این الیاف نمی توان چشم‌پوشی کرد . هم‌چنین الیاف در دسترس و ارزان قیمت پلی استر که نسبت به اکرولیک از کیفیت پایین‌تری برخوردارند ، قیمت کمتری هم دارند و باعث کاهش قیمت فرش ابریشم ماشینی می‌شود .

 

بیشتر بخوانید: فروش آپارتمان در اندیشه

بیشتر بخوانید: املاک در اندیشه

اشتراک گذاری این مطلب در:

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور