نکات مهم در خرید منزل مسکونی

خرید آپارتمان

اگر قصد خرید منزل مسکونی دارید نکات مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید و هنگام بازدید خانه‌ها باید آنها را در نظر داشته باشید تا با اطمینان بیشتری به منزل جدید خود نقل مکان کنید. و با اتخاذ یک انتخاب درست و هوشمندانه در طولانی مدت، رضایت بیشتری را تجربه کنید. توجه نکردن به این موارد شما را در مدت زمان کوتاهی از انتخاب خود پشیمان و دلسرد خواهد کرد، اگر قصد خرید آپارتمان در اندیشه را دارید، پیشنهاد میکنیم با مجله مسکن هدیش همراه باشید تا با هم به بررسی این نکات مهم در خرید منزل مسکونی بپردازیم:

خرید منزل مسکونی

محله مناسب در خرید منزل مسکونی

اولین نکته‌ای که هنگام بازدید باید به آن توجه داشته باشید محله‌ای است که ملک در آن قرار دارد،‌ شاید بگویید مقدار بودجه‌ای که در اختیار دارید در این مورد اهمیت دارد، اما احتمالا با همان مقدار پول در محله‌های بهتر هم بتوانید ملک مناسبی پیدا کنید، پس در ابتدا تمام موارد ممکن را بررسی کنید تا موقعیت‌های بهتر را از دست ندهید.

اگر روزهای کاری شلوغی دارید و زمانی که در خانه می‌گذرانید به آرامش بیشتری نیاز دارید، بهتر است منطقه‌ای که انتخاب می‌کنید از خیابان‌های مرکزی شهر فاصله بیشتری داشته باشند. و حتما دقت داشته باشید امکانات رفاهی که احتمالا دفعات زیادی به آنها احتیاج پیدا می‌کنید در فاصله زیادی از ساختمان شما قرار نداشته باشد؛ به عنوان مثال برای یک خرید ساده از خواروبار مورد نیاز مصرف روزانه تا میوه و سبزیجات و نان و… لازم نباشد مسافت زیادی را طی کنید و در زمان کوتاهی بتوانید نیازهای روزانه خود را برطرف کنید. نزدیک بودن ساختمان به یک فروشگاه زنجیره‌ای در انجام خریدهای روزمره کمک زیادی به شما خواهد کرد. همچنین وجود یک فضای سبز در نزدیکی خانه شما یک امتیاز مثبت به حساب می‌آید.

محله مناسب در خرید خانه

کوچه مناسب در خرید منزل مسکونی

زمان بازدید از خانه دقت زیادی به کوچه ای که ملک در آن قرار گرفته،‌ داشته باشید؛ اگر در کوچه ملک مدرسه، رستوران،‌ بیمارستان، ساختمان‌های تجاری بزرگ و مکان‌هایی با تعداد مراجعه کننده بالا وجود داشته باشد، احتمالا سر و صدای زیادی را در خانه باید تحمل کنید، درضمن در این معابر جای پارک برای مهمانان شما به سختی پیدا خواهد شد. تردد در کوچه‌های پر رفت و آمد برای شما مشکل خواهد بود، به خصوص در زمان اسباب کشی زحمت زیادی برای شما خواهد داشت. اگر کم‌تردد بودن کوچه برای شما مسأله مهمی است کوچه‌های بن بست انتخاب مناسبی برایتان می‌تواند باشد.

وسایل حمل و نقل عمومی

امکانات حمل و نقل عمومی مورد توجه در خرید منزل مسکونی

در زمان انتخاب محدوده ساختمان به دسترسی محله به امکانات حمل و نقل عمومی مانند ایستگاه تاکسی، اتوبوس، بی آر تی و به خصوص مترو توجه داشته باشید؛ حتی اگر خودروی شخصی در اختیار دارید گاهی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی سریع‌تر و راحت‌تر از رانندگی با خودروی شخصیتان است و زمان کمتری را در ترافیک مسیر صرف خواهید کرد و زودتر به مقصدتان میتوانید برسید. اگر آرامش محله برایتان در اولویت قرار دارد و درضمن به کمی پیاده‌روی در روز علاقه دارید بهتر است ساختمانتان فاصله مناسبی با ایستگاه‌های تاکسی داشته باشد، تا ازدحام زیادی در نزدیکی منزلتان وجود نداشته باشد.

همسایه آپارتمان

همسایه‌ها

داشتن همسایه‌های خوب یکی از مهمترین مواردی است که هنگام خرید خانه باید به آن توجه داشته باشید، هنگام بازدید از خانه به آرامش ساختمان توجه داشته باشید، قبل از خرید ملک حتما چند مرتبه از ساختمان بازدید کنید و درمورد همسایگان آینده خود پرس‌و‌جو داشته باشید تا در آینده دچار مشکل و درگیری نشوید. هر قدر شناخت بهتری داشته باشید،‌ انتخاب مطمئن‌تری هم خواهید داشت.

اگر خانه موردنظر شما آپارتمان باشد در زمان بازدید به تمیز بودن راهروها، پله‌ها،‌ بخش‌های عمومی ساختمان و جلوی درب واحدها هم بهتر است توجه کنید تا بهتر بتوانید نظم عمومی ساختمان را ارزیابی کنید.

نمای خارجی ساختمانتوجه به وضعیت عمومی ساختمان در زمان خرید منزل مسکونی

نکته بسیار مهم در زمان خرید خانه توجه به وضعیت ایمنی ساختمان است، به خصوص درمورد مقاوم بودن ساختمان در مقابل زلزله باید توجه بیشتری داشته باشیم؛ برای اطمینان از ایمنی ساختمان بهتر است یک نفر خبره در این زمینه را برای بازدید ملک همراه خود داشته باشید تا از تجربه و اطلاعات بیشتری استفاده کنید. همچنین توجه به سال ساخت بنا برای شما در این مورد می‌تواند کمک زیادی داشته باشد.

مورد بعدی توجه به تعداد واحدها در آپارتمان است، هرچه تعداد واحدها کمتر باشد احتمالا محیط ساختمان آرام‌تر خواهد بود ،‌همچنین قدر السهم شما از زمین ملک نیز بیشتر خواهد شد. تعداد واحد در هر طبقه نیز اهمیت زیادی دارد، که هرچه کمتر باشد حریم خصوصی شما بیشتر حفظ می‌شود و همچنین آرامش بیشتری در منزل خواهید داشت. توجه کنید اگر در هر طبقه چند واحد وجود دارد بهتر است درب‌های ورودی به واحدهای دیگر مشرف نباشند.

داشتن آسانسور در ملک‌های آپارتمانی اهمیت زیادی دارد، حتی اگر طبقه‌های پایین را برای سکونت انتخاب کرده‌اید داشتن آسانسور مسأله مهمی به حساب می‌آید تا سر و صدای رفت و آمد دائمی همسایگان برای شما آزاردهنده نباشد.

مسأله مهم دیگر داشتن پارکینگ مناسب برای ساکنین ساختمان است، توجه کنید که پارکینگ ساختمان بهتر است مسقف باشد تا در مقابل تابش خورشید و برف و باران خودروی شما بیشتر محافظت شود. در بعضی آپارتمان‌ها برای خودروی اضافه یا میهمانان هم تعداد پارکینگ بیشتری در اختیار ساکنین قرار داده می‌شود که یک مزیت به حساب می‌آید. درضمن هرچه شیب ورودی پارکینگ کمتر باشد بهتر است.

نکته دیگر توجه به عرض درب‌های ورودی و راه‌پله‌هاست، مخصوصا در زمان اسباب‌کشی این مسأله اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت تا در زمان جابجایی وسایل بزرگ مانند یخچال و کمد و… به مشکل برنخورید.

قبل از عقد قرارداد حتما درمورد جدا بودن کنتور آب و برق و گاز مطمئن شوید و اگر کنتور مجزا برای واحدها وجود ندارد بهتر است از نحوه محاسبه هزینه‌ها مطلع شوید.

درمورد انتخاب طبقه سکونت‌تان توجه کنید که بدترین طبقات در آپارتمان، طبقه‌های اول و آخر هستند، در طبقه اول بیشترین رفت وآمد ساکنان وجود دارد و اینکه در مورد گرمایش خانه، ساکنین طبقه آخر بیشترین مشکل را داشته‌اند؛ در کل طبقات میانی و البته نزدیکتر به همکف انتخاب‌های بهتری می‌توانند باشند تا اگر زمانی مجبور به استفاده از پله‌ها بودید رفت و آمد برای شما ساده‌تر باشد.

نمای داخل خانه

نکات مهم داخل خانه در زمان خرید منزل مسکونی

در این مرحله باید به نقشه خانه، امکاناتی که در ساخت آن استفاده شده نوع کف‌پوش،‌ لوازم گرمایشی و سرمایشی (و بهینه بودن مصرف آنها)، نورگیر بودن خانه و نوع پنجره استفاده شده در خانه توجه کنید.

دیوارپوش نصب شده در فضای خانه تأثیر زیادی در نما و زیبایی دکوراسیون خانه دارد، نوع قابل شستشوی آن محبوبیت بیشتری دارد و انتخاب بهتری برای شما می‌تواند باشد.

مسلماً عایق صدا بودن دیوارها و دوجداره بودن پنجره‌ها یک مزیت به حساب می‌آید.

همچنین امکانات داخل آشپزخانه تأثیر زیادی در ارزش خانه دارد، نوع کابینت‌های استفاده شده در ساخت،  شیرآلات نصب شده،‌ داشتن فضای مناسب جهت قرار دادن لوازم برقی آشپزخانه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین زمان بازدید از منزل از متراژ تراس هم مطمئن شوید، از تراس برای پرورش و نگهداری گل و گیاه به خوبی می‌توانید استفاده کنید؛ اگر برای نگهداری وسایل با کمبود جا مواجه بودید می‌توانید از این فضا هم کمک بگیرید همینطور اگر این تراس کنار آشپزخانه شما باشد هنگام کار کمک زیادی برای شما خواهد بود.

در آخر اگر درمورد مسائل قانونی و قواعد خرید خانه اطلاعات زیادی ندارید بهتر است از یک کارشناس مسائل قانونی آشنا به بازار مسکن در زمان عقد قرارداد کمک بگیرید تا وضعیت سند و قرارداد تنظیم شده را بررسی کند و شما دچار ضرر و زیان نشوید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و همچنین اگر قصد خرید خانه در اندیشه را دارید با این اطلاعات انتخاب بهتری در خرید خود داشته باشید.

اشتراک گذاری این مطلب در:

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور