ملک و سند و اصطلاحات رایج در املاک که راجه به آن‌ها باید بدانید

مسکن-17.jpg

اصطلاحات رایج ملکی

ثبت ملک و خرید آپارتمان در اندیشه نیز مانند سایر کارهای اداری دارای مراحلی است.این فرآیند از قانون ثبت تبعیت میکند که این قانون به دلیل تخصصی بودن دارای یک سری اصطلاحات پیچیده ای است که بعضی اوقات باعث افراد را در روند مراحل ثبتی دچار سردرگرمی می‌کند.سایت مسکن هدیش شما را با این مفاهیم واصطلاحات آشنا می‌سازد.

ملک:

به کلیه اموال منقول و غیرمنقول مستقر در یک محدوده ملک گفته می شود که بطور کلی زمین ، ساختمان ، محصولات کشاورزی ،  منابع طبیعی ، مواد معدنی و…را تشکیل می دهد.اکثر اشخاص کلمه ملک را برای خانه و بنایی که درآن محدوده وجود دارد بکار می برند.

اموال منقول وغیر منقول:

اموال منقول و غیر منقول به اموالی که جا به جایی آن از محلی به محل دیگر امکان‌پذیر باشد، بدون اینکه به خود مال و محل آن آسیبی وارد کند گفته می‌شود.اما در مقابل اموال غیرمنقول به اموالی اطلاق می شود که امکان جابجایی آن وجود نداشته باشد یا در واقع قابل انتقال نباشد همانند زمین ، معدن و…

املاک و مستغلات:

املاک و مستغلات به عنوان ملک و ساختمان‌های موجود در یک قطعه مشخص از زمین تعریف می‌شوند. همچنین به ترتیب شامل املاک مسکونی، تجاری، صنعتی و زمین ها می شوند. اصطلاح “املاک و مستغلات” به معنای “ملک واقعی یا فیزیکی” است.

مسکن-12.jpg

سند مالکیت تک برگی

ملک ثبتی:

به املاکی گفته می‌شود که مشخصات صاحب ملک ، حدود و سوابق آن در دفاتر املاک و ادارات ثبت طبق مبایعه نامه موجود باشد.

سند مالکیت:

دفترچه ای است مجلد و از نوع اسناد رسمی که اطلاعاتی اعم از نوشتاری ، شنیداری و دیداری که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد می‌شود در آن ثبت شده، که دارای ارزش نگهداری بالا می‌باشد. در کل سند برگه ، دفترچه یا نوشته ای است که مجری قانون برای مالک صادر می‌کند و مشخص کننده صاحب ملک و نشان دهنده حدود،  نشانی و سوابق ملک بوده و رفع کننده دعوا درمحاکم قضایی می‌باشد.این را هم در نظر داشته باشید هرسندی نوشته است اما هر نوشته ای سند نیست.سند مالکیت در قدیم به صورت برگه مالکیت بوده، اما این دلیل که برگه مالکیت فضای کافی برای نقل و انتقالات بعدی را نداشت آن را به صورت دفترچه با جلد معتبر و با دوام و صفحات متعدد و کاغذ مخصوص نخ کشی و پلمپ شده درآورد، که ١٢‏برگی و 16 ‏برگی و 32 برگی می‌باشد .

سند مالکیت المثنی:

اگر سند مالکیت به دلایلی مفقود و بی اثر شود (غیر قابل خواندن) ، ادارات ثبت اسناد با درخواست مالک و بررسی سوابق ، سندی دیگر برای مالک صادر می‌کنند که با عنوان سند مالکیت المثنی شناخته می‌شود.

مسکن18.jpg

عرصه و اعیان:

منظور از عرصه زمین است و اعیان به بنا ، ساختمان  و هر آنچه که برروی زمین ساخته می شود گفته می شود (درمورد آپارتمان ها باید درمیزان سهم هریک از واحد ها از مساحت عرصه ، دقت بیشتری کرد.به عبارت ساده تر هرچه تعداد واحد های آپارتمان کمتر و میزان متراژ زمین بیشتر باشد ملک آپارتمان از ارزش بیشتری برخوردار است.)

ملک مجهول

ملک مجهول المالک:

درقانون ثبت براساس مواد ۱۳۹ و ۵۱ آئین نامه آن به املاکی گفته می‍‌‌‌‌‌‌شود که اگرچه ممکن است هنگام پلاک کوبی به نام اشخاصی هم ثبت شده باشد ، ولی مالک یا نماینده قانونی او و یا متصرفان آن درهنگام ثبت عمومی و تا پایان مهلت مقرر در ماده۱۲ قانون ثبت اصلاحی ۱۳۲۲ اظهار نامه ثبتی نسبت به ملک را تکمیل نکرده و درخواست ثبت عمومی ملک را نداده است. کسانی که این املاک را خریداری کرده اند و همچنان در تصرف دارند با ارائه مدارک خرید و رجوع به دفاتر توزیع اظهارنامه موجود در ادارات ثبت، برای رفع مجهولیت مالک اقدام می‌کنند.

ملک جاری

به املاكي اطلاق مي‌شود كه سابقه ثبت در دفتر املاك نداشته باشد بديهي است صدور سند مالكيت نسبت به املاك جاري وقتي امكان‌پذير است كه تحديد حدود آن‌ها به عمل آمده و زمان واخواهي نسبت به اصل و تحديد بلامعارض سپري شده باشد.

ملک بازداشتی:

املاکی هستند که به دستور مراجع و محاکم قضایی با دلایلی از قبیل شکایت ، بدهی و… توقیف شده اند و تا رفع بازداشت ملک و حکم مراجع قضایی قابل خرید و فروش یا انتقال به غیر یا بهره برداری بر حسب مورد نیست و اگر ملک بازداشتی توسط مالک آن مورد معامله قرار گیرد آن معامله باطل بوده و اعتباری ندارد.

مسکن-13.jpg

املاک مشاع

ملک مشاع:

وقتی تمام یا قسمتی از ملکی در تصرف چند مالک و حق استفاده از آن سهم چند نفر باشد ، در سند مالکیت و رجوعات حقوقی با عنوان ملک مشاع شناخته می‌شود.به بیان ساده تر ملک مشاع به املاکی اطلاق می‌شود که بین دو یا چند نفر مشترک باشد به این وضعیت اشاعه نیز می‌گویند.(در فرهنگ لغت اشاعه به معنی انتشار سهم هریک از مالکان و صاحبان حق در تمام مال یا حق)

تفکیک ملک:

روندی است که در طی آن یک ملک به قطعات کوچک‌تر تفکیک و مالکیت آن بین یک یا چند نفر تقسیم می‌شود. در تفکیک مشاعات، سهم بخش های مشاع با دیگر مالکان آن مساوی و برابر است.به بیان دیگر تجزیه کردن مال غیر منقول به قطعات کوچکتر را گویند.

تبدیل سند مشاع به تک جلدی:

روندی است که طی آن وقتی همه سهامداران یا مالکان یک ملک معین مشاع ، سهم و حق مالکیت خود را به یک شخص منتقل کنند ، سند مالکیت با ارائه اسناد مذکور به ادارات ثبت محل به نام شخص جدید صادر می شود.

ملک موروثی:

ملکی که مالک آن فوت کرده اما به عنوان ماترک به وارثان آن رسیده باشد یا به عبارتی هرگاه فردی که سند مالکیت بنام او صادر گردیده فوت نماید وارث یا وارثان او می‌توانند با ارائه مدارک زیر تقاضای صدور سند مالکیت کنند:

1- تقاضای صدور سند مالکیت

2 – فرم گواهی حصر وراثت

3– فرم ۱۹ مالیاتی

4- اصل سند مالکیت مورث

از اداره ثبت محل وقوع ملک درخواست صدور سند مالکیت نماید.

مسکن-1.jpg

کاربری (کاربری زمین):

کاربری زمین به معنی الگوی توزیع فضایی – جغرافیایی عملکردهای مختلف شهر بر حسب نواحی مسکونی ، صنعتی ، تجاری و فضاهای اختصاص یافته برای موارد استفاده اداری ، مؤسسات و نهادهای اجتماعی و گذران اوقات فراغت است.‌ به عبارت دیگر، کاربری زمین به این معنی است که از هر واحد زمین در سطح شهر به چه صورتی استفاده می‌شود و چه فعالیت‌هایی در ترکیب با هم در قطعات مختلف زمین استقرار می‌یابند. ‌

نحوه استفاده از زمین به عبارت ساده تر، آن است که در وضع موجود در یک شهر ، انواع فعالیت‌های شهری اعم از مسکونی ، زراعی ، تجاری ، صنعتی ، درمانی ، آموزشی و مانند آن، در چه میزان وسعت و سرانه‌هایی به نسبت انواع حوزه‌های شهری و کل شهر و در چه نوع قطعه‌ بندی‌ هایی مورد استفاده قرار گرفته است.

تصرف عدوانی 

اگر مال یا ملکی به صورت غیر قانونی و بدون رضایت مالک از تصرف او خارج شود، این موضوع اصطلاحاً تصرف عدوانی نامیده می‌شود. به عنوان مثال در بازار مسکن اگر شخصی بدون رضایت مالک مسکن آن را تصرف کرده و در آن زندگی کند، می‌گویند تصرف عدوانی صورت گرفته است.

سرقفلی

سرقفلی برای املاک تجاری موضوعیت دارد و عبارت است از درجه‌ی معروف بودن یا مشهور بودن یک مکان تجاری به یک فعالیت خاص. سرقفلی جزیی از دارایی‌های نامشهود محسوب می‌شود و معنایی مشابه صاحب امتیاز دارد.

استعلام

دفاتر اسناد رسمی مكلف هستند هنگام انجام هر گونه معامله نسبت به ملکی جاری قبلاً جريان ثبتی آنها را از اداره ثبت محل وقوع ملک پرسش نمايند ، همچنين پاره‌ای از دستگاههای اجرائی ذيربط و يا مراجع صالحه قضایی نيز در مواقع ضروری و لازم مجاز به استعلام جريان ثبتی ملکی جاری هستند .

بازداشت املاک

املاک ثبت شده حسب تقاضای مراجع قضائی صالحه ازقبيل محاکم و دادسراهای عمومی و انقلاب و شعب بازرسی و اجرای ثبت و دادگستری قابل بازداشت می‌باشند .

رفع بازداشت املاكی كه حسب دستور مراجع صالحه بازداشت می‌شوند

اعم از اينكه درای سند مالكيت باشد يا نباشند حسب همان مراجع از آنان رفع بازداشت می‌گردد . پس از وصول دستور رفع بازداشت كه معمولا بايستی اولاً ممهور به مهر مرجع تقاضاكننده باشد ،

ثانیاً اشاره به نامه قبلی كه به موجب آن تقاضای بازداشت شده داشته باشد و ثالثاً مشخصات كامل ملکی اعم از شماره تاريخ و …….. در آن قيد شده باشد .

اشتراک گذاری این مطلب در:

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور