انواع درب های ساختمان

انواع درهای خانه

در این مقاله مسکن هدیش قصد داریم به انواع درب‌ های ساختمان بپردازیم و بدانیم درب‌های ساختمان چه خصوصیاتی و چه تأثیراتی برای یک آپارتمان دارد؛ همینطور به بررسی ویژگی‌های انواع درب‌های ساختمان بپردازیم و با آنها آشنایی کاملی پیدا کنیم، تا در انتخاب درب مناسب دقت لازم را داشته باشیم.

درب‌های ساختمانی جزو قسمت‌های اصلی آپارتمان محسوب می‌شوند که با باز و بسته شدن، فضاهای مختلف خارجی و داخلی را به یکدیگر مرتبط و یا مجزا می‌نماید. همچنین امکان عبور نور طبیعی و تبادل هوا و عنصری برای رفت و آمد را ممکن می‌سازد، حریم خصوصی افراد را تعیین می‌کند و امنیت ساختمان را فراهم میکند. لذا درب را می‌توان به عنوان دیوار موقتی نامید. اگر قصد خرید آپارتمان در اندیشه را دارید درب یکی از عناصر اصلی است که باید به آن توجه لازم را داشت.

خصوصیات انواع درب‌های ساختمان

وظیفه اصلی درب‌های ساختمان ایجاد امکان دسترسی آسان و ایجاد امنیت فضای داخلی ساختمان از هر گونه پیشامد ناخوشایند است؛ و وظیفه ثانویه آن به عنوان بخشی از دیوار بر حسب مکان و زمان و موقعیت آن عبارتست از:

  • مقاومت و پایداری

  • یکی از خصوصیاتی اصلی که انواع درب ساختمان باید داشته باشد مقاومت و پایداری است که اولا باید تحمل وزن خود را داشته باشد، و در ضمن در مقابل آسیب‌های احتمالی و ضربه مقاومت کافی داشته باشد. همچنین باید برای باز و بسته شدن آسان پایداری کافی داشته باشد. پس هنگام انتخاب درب برای ساختمان باید از مقاوت و پایداری آن اطمینان حاصل کنید و در برابر ضربه و خش مقاوم باشد.
  • حفظ حریم خصوصی و ایمنی

  • در باید به اندازه کافی امنیت فضای داخلی یک ساختمان را فراهم کند تا از هر گونه از اتفاق ناخوشایند خارجی جلوگیری کند.
  • عایق حرارتی و صوتی

  • همچنین درب را می‌توان به عنوان یک عایق دانست، میزان عایق‌بندی یک درب، در برابر حرارت و صوت بستگی به محل استفاده از آن دارد که باید از انتقال سرو صداهای چه فضاهای داخلی چه فضاهای خارجی جلوگیری کند تا آسایش فضای درونی ساختمان را فراهم کند یکی از درب هایی که در فضای میانی آن یک عایق حرارتی و صوتی به کار رفته درب ضد سرقت است.
  • حفظ محیط از باد و باران

  • درب‌هایی که با فضای خارج ساختمان در ارتباط هستند، باید بتوانند از نفوذ باد و باران و عوامل جوی به داخل ساختمان جلوگیری کنند.

درب از نظر محل قرار گیری

درب از نظر محل قرار گیریدرب‌ها از نظر محل قرار گیری به چند دسته تقسیم می‌شوند.

  • درهای خارجی

  • به درهایی می‌گویند که با خارج ساختمان در ارتباط هستند که باید مقاوت و استحکام کافی در برابر عوامل جوی مانند باد و باران و… داشته باشد؛ مانند درب ورودی ساختمان‌ها
  • درهای داخلی

  • وظیفه این نوع درب‌ها، برقراری ارتباط ما بین فضاهای مختلف ساختمان است. درب‌های داخلی علاوه بر جدا کردن فضاها و حفظ حریم خصوصی نقش ویژه‌ای در دکوراسیون داخلی فضا دارد. باید در زمان انتخاب به جنس، رنگ و شکل ظاهری آن توجه کرد.

انواع درب های ساختمان

انواع درب های ساختماندرهای کشویی

یکی از انواع درب‌های ساختمان محسوب می‌شود، این گونه درها در مکان‌های عمومی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. این درها بیشتر در کارگاه‌ها و کارخانه استفاده می‌شود که به منظور جلوگیری از به هدر رفتن فضایی که برای باز و بسته شدن در مورد نیاز است،‌ بسیار مفید می‌تواند باشد.

اما انواع دیگری از درهای کشویی در بازار موجود است که برای استفاده داخل محیط خانه و آپارتمان بسیار مناسب هستند؛ این نوع درب‌ها علاوه بر ظرافت و ایجاد زیبایی در دکوراسیون، کارایی زیادی هم دارند. در مکان‌هایی که فضای کافی برای نصب درهای معمولی امکان پذیر نیست، از این گونه درها استفاده می‌شود که کاربردهای بسیار زیادی دارد.

از این نوع درها در فضاهای داخلی مانند اتاق خواب‌های بسیار کوچک استفاده می‌شود؛ همچنین این نوع درب‌ها برای جدا سازی فضاهایی نظیر کمد دیواری، رختکن و… نیز بسیار مناسب است.

درهای آکاردئونی

این نوع درها نیز به منظور جلوگیری از به هدر رفتن فضاها استفاده می‌شود که بیشتر در گاراژها و مکان‌های صنعتی استفاده می‌شود. البته نوعی دیگر از در آکاردئونی هم وجود دارد که به عنوان حفاظ مورد استفاده قرار می‌گیرد و جهت حفاظت از درب‌های ورودی اصلی آپارتمان استفاده می‌شود. این نوع درب‌ها کمترین فضا را در راه پله‌ها اشغال می‌کنند و مزاحمتی در رفت و آمد اعضای ساختمان به وجود نمی‌آورند؛ همچنین این درب‌ها در مغازه، انباری، پارکینگ و… هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درهای گردان

این گونه درها در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که رفت و آمد در آن فضا زیاد باشد؛ مانند هتل ها. و همچنین به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی هم استفاده می‌شود، این درها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در یک زمان باز و بسته می‌شوند.

درهای اتوماتیک

به درهایی گفته می‌شود که باز و بسته شدن آنها به صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی به دخالت انسان ندارد همچنین این نوع درها در مصرف انرژی کاربرد بسیاری دارد.

مشخصات ویژه درب های ساختمان

درها با توجه به محل قرار گیری و کاربردهای مورد انتظار و نیازهای مورد توجه کاربران طراحی می‌شوند؛ به عنوان مثال درهایی که در ورودی اصلی آپارتمان استفاده می‌شود باید در برابر ضربه و خش از استحکام و مقاومت کافی برخوردار باشد. درهایی که در هتل ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید در اتلاف انرژی صرفه جویی کند و همچنین در برابر آتش سوزی مقاوم باشد و مانع عبور دود شوند.

مصالح مورد استفاده انواع درب های ساختمان

مصالح مورد استفاده انواع درب های ساختماندرهای چوبی

یکی از رایجترین مصالح انواع درب‌های ساختمانی است که این نوع درها از زیبایی بسیار زیادی برخوردار است. همچنین این نوع درب مناسب‌ترین نوع برای استفاده در فضای داخلی محیط ساختمان است، که در دکوراسیون یک خانه تأثیر بسیار زیادی دارد.

درهای فولادی

این نوع درها با توجه به استحکامی که دارند برای فضاهای خارجی ساختمان انتخاب بسیار مناسبی می‌تواند باشد.

درهای آلومینیومی

در این گونه درها مقاومت بسیار زیادی در برابر رطوبت دارند و در مکان‌های مرطوب مانند سرویس بهداشتی و حمام‌ها و… استفاده می‌شود.

درهای شیشه‌ای

در مکان‌هایی که حفظ محرمیت داخلی مورد نظر نباشد استفاده می‌شود؛ برای ساخت این نوع درب‌ها، از شیشه‌های ضخیم و آبدیده استفاده می‌شود که معمولا در فضاهای تجاری و اداری و… به کار برده می‌شود.

درهای پلاستیکی

این نوع از درب‌ها در مکان‌هایی که در معرض رطوبت قرار می‌گیرند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع مصالح به تازگی وارد صنعت ساختمان شده است.

اجزا و قسمت های مختلف انواع درب های ساختمانی

  1. لنگه
  2. قاب
  3. آستانه
  4. کتیبه
  5. وادار
  6. بائو
  7. قیدهای فوقانی و تحتانی
  8. تنکه

اشتراک گذاری این مطلب در:

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور